mag de politie iemand in een houtgreep houden als iemand lastig doet?

zie vraag

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat mag. Ze mogen ook peperspray gebruiken. En hun wapen maar dat mag alleen als ze bedreigd worden/aangevallen worden

Indien de publieke veiligheid in het geding is mag de politie inderdaad iemand die lastig doet vastnemen en zijn bewegingsvrijheid ontnemen.

Politiewet 1993 Hoofdstuk III. Bevoegdheden van de politie Artikel 8 1De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf. Zoals je boven kunt lezen mag de politie geweld gebruiken. Het aanleggen van een houtgreep is dan ook toegestaan binnen de regelgeving.

Ik denk het niet, hoewel ik het vreemd vind. Ik zag net iets op t.v. waarbij de politie openlijk uitgedaagd, bespot, en zelfs fysiek werd aangevallen. Toch bleven de twee fietsende hobby agenten heel rustig en praten. Anders pak je die lulhannes toch wel ff flink hard aan om zijn grote mond???

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100