mag de politie iemand in een houtgreep houden als iemand lastig doet?

zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Ja dat mag. Ze mogen ook peperspray gebruiken. En hun wapen maar dat mag alleen als ze bedreigd worden/aangevallen worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de publieke veiligheid in het geding is mag de politie inderdaad iemand die lastig doet vastnemen en zijn bewegingsvrijheid ontnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja denk wel dat ze dat mogen doen ook puur voor hun eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent van politie mag na het geven van waarschuwingen over gaan tot het gebruik van gepast geweld als:

1 een persoon de bevelen van agent niet opvolgt.

2 een persoon weigert medewerking te verlenen.

3 een persoon geweld gebruikt, bij deze laatste categorie mag wapengeweld gebruikt worden (lange lat, pepperspray, vuurwapen).

Ga er vanuit dat je met een lastig persoon iemand bedoelt die niet naar de agent luistert, ja dan mag de agent fysiek geweld tegen hem gebruiken die de agent het meest gepast lijkt, dat kan dus ook de houtgreep zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een lange lat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lange lat is de stok die de ME gebruikt als ze een charge uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok tnx
Een agent mag altijd iemand in de houdgreep houden bij belediging van een ambtenaar in functie. Natuurlijk ook bij fysiek geweld en bij uitdaging. Wanneer de ambtenaar in functie het "nodig" vindt (en uiteraard wanneer de wet het toestaat. Een agent doet dit niet zomaar. Hij doet het alleen als hij weet dat het nodig is en dat het mag)

Dus ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politiewet 1993

Hoofdstuk III. Bevoegdheden van de politie

Artikel 8

1De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.

Zoals je boven kunt lezen mag de politie geweld gebruiken. Het aanleggen van een houtgreep is dan ook toegestaan binnen de regelgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet, hoewel ik het vreemd vind. Ik zag net iets op t.v. waarbij de politie openlijk uitgedaagd, bespot, en zelfs fysiek werd aangevallen. Toch bleven de twee fietsende hobby agenten heel rustig en praten. Anders pak je die lulhannes toch wel ff flink hard aan om zijn grote mond???