Welke wettelijke verplichtingen heb ik in onderdak verlenen aan mijn volwassen dochter?

Mijn dochter woont sinds kort bij me in. Ze verkeert in een crisissituatie en twijfelt constant aan alles. Ze komt niet tot beslissingen en verandert voortdurend van gedachte.
Ze had dan een mooie woonst gevonden voor april, maar wil dan weer in een cohousing stappen. Legt contacten met cohousing, maar wil dan weer liever alleen wonen. Vind iets in het centrum maar wil dan op de buiten en vise versa. Koopt een nieuwe auto maar weet nu niet of ze hem niet beter opzegt.Ze is zwanger en twijfelt of ze het kind zal houden. Ik begrijp nu wel dat dat een heel moeilijke beslissing is, als ze het kind houdt zal de vader lastig gaan doen, laat ze het wegnemen dan doet ze zichzelf geweld aan.
Ze had al gedacht dat ik wel samen met haar voor de opvoeding zou instaan, zoals de moeder van één van haar vriendinnen. Maar dat kan ik niet aan, ik ben nu al burnout. Alleen in noodsituaties en sporadisch wil ik wel inspringen.
Dat zij geen knopen doorhakt werkt echt op mij.
Nu is het zover dat ik iets heb van: ik wil dat ze in mei hier weg is. Ten laatste. Zodat ik opnieuw met mijn herstel kan beginnen. Met haar erbij lukt dat niet op dit moment, omdat ze zo een vat vol emoties is en heel veel aandacht vraagt, constant over zichzelf praat, nooit naar me luistert, mijn grenzen niet respecteert en me kleineert als ik deze aangeef enz...
Ze heeft ook andere normen in het huishouden enz... Soit.
Maar zij zegt dat ik gehouden ben haar in huis te houden, dat ik onderhoudsplicht heb.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe oud is je dochter?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanaf haar 21e is ze 'financieel volwassen', wat wil zeggen dat je haar dan niet meer financieel hoeft te onderhouden. Voor due tijd heeft ze recht op (en de ouder in principe de plicht tot) levensonderhoud.
Ivana
8 jaar geleden
Ze loopt over je heen. Je moet grenzen stellen, doe je dat niet, dan neemt ze je hele leven. Daar heeft ze het recht niet toe. Boven de 21 kan je haar de deur wijzen. Zou goed voor haar zijn, wordt ze eindelijk besluitvaardig. Nu denkt ze dat moeder het wel oplost. Is ze onder de 21 dan moet ze volgens jouw regels leven en je leven niet in de war sturen.. Kortom, zij moet zich aanpassen, jij niet.
liveisgreat
8 jaar geleden
mijn dochter is 31
Erna55
8 jaar geleden
Hoe komt ze erbij dat een ouder onderhoudsplicht heeft voor een kind van 31 jaar ?
liveisgreat
8 jaar geleden
uitgaand van een wederzijdse plicht tot onderhoud, van ouders naar kinderen en omgekeerd. denk ik.
Erna55
8 jaar geleden
Tja, je kunt dit al een "morele" plicht beschouwen. Maar wanneer ze het als een argument erin gooit, dan is ze je aan het manipuleren.
In ieder geval heeft ze de morele plicht om te vertrekken wanneer jij dat aangeeft.

Het beste antwoord

Wettelijk hebben ouders de plicht om voor hun kind te zorgen tot het 21 is. Het is dan geen kind meer maar volwassen en wordt geacht voor zichzelf te kunnen zorgen.
In het algemeen bestaat de verplichting tot het verstrekken van levensonderhoud alleen in het geval van behoeftigheid, dus als het kind niet zelf in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
De verplichting van ouders voor hun minderjarige- en jongmeerderjarige kinderen (tussen 18 en 21 jaar) bestaat echter ook als er geen sprake is van behoeftigheid. Heeft dit kind zelf inkomsten kan dit toch betekenen dat het bedrag dat hij/zij van de ouders nodig heeft lager is.
De onderhoudsplicht van ouders voor hun kinderen bestaat dus sowieso tot het kind 21 is.

De verplichting tot levensonderhoud eindigt echter niet als het kind 21 is en zelf niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien omdat het bijv. nog studeert en het met een bijbaantje niet redt om van te leven. Dan blijft de onderhoudsplicht dus nog even doorgaan. Zou het kind er alsnog een zooitje van maken en niet serieus studeren of keuzes maken waar de ouders het zozeer oneens zouden zijn dat het in redelijkheid niet van hen verlangd kan worden dat ze die keuzes volop financieren, dan hebben de ouders het recht om een beroep op matiging van de onderhoudsplicht te doen.

In jouw geval heeft het kind genoeg eigen inkomen om van te kunnen leven en ben je dus niet langer verplicht haar te steunen. Je hebt dus wel degelijk het recht om haar te laten vertrekken. Ze pleegt nu eigenlijk emotionele chantage op jou, maar misschien denkt zij echt dat je jouw leven lang voor haar moet zorgen....maak haar goed duidelijk dat dit niet zo is! Echt, het is voor haarzelf het beste om zelf eens aan haar leven te beginnen. Als jij er niet meer zou zijn zou ze wel MOETEN en hoe langer je haar blijft verzorgen, hoe moeilijker dit wordt voor haar.
Het wordt overigens eens tijd dat je aan jezelf gaat denken en voor jouw eigen gezondheid opkomt en zij zou dit moeten begrijpen.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze is een grote meid, een grote volwassen dochter. Zij is allang de leeftijd voorbij dat haar ouders voor haar MOETEN zorgen.

Wat haar probleem is, zeg ik op afstand, is dat ze een veilig plekje zoekt om al haar ellende uit te zitten. ...en laten we eerlijk zijn : het is niet niks , maar het is wel HAAR ellende en ze zal toch een eigen huis moeten zoeken en vinden.

Natuurlijk is het zo dat jij als moeder haar wilt opvangen en verzorgen , dat is een hele normale reactie, echter of jij het nu wilt of niet, jij kunt dit nu NIET , je hebt al je tijd / aandacht en kracht nodig om zelf beter te worden , gezond te worden . Gelukkig besef je dit zelf ook. Een burn-out is niet niets, ook dat is ziek zijn.

Wat is hier de oplossing?

Je dochter zal echt een eigen optrekje / flatje moeten zoeken , zo snel mogelijk. Nu zij zwanger is, zal ze toch een en ander moeten regelen , organiseren en niet op haar moeder moeten terugvallen. Nee, zij ZELF zal knopen moeten doorhakken en moeten kiezen en dingen moeten REGELEN, instanties moeten bellen indien noodzakelijk.

Ik heb geen idee hoe het met de financiën staat, of zij een inkomen heeft, dan wel zoekende naar werk is of een ex-man op de achtergrond heeft die haar alimentatie stuurt? Dit is allemaal een vraag, waar toch ook veel van afhankelijk is.

Heeft zij een goed inkomen is het probleem van een woning sneller opgelost. Heeft zij een goed inkomen , dan kan ze van alles aanschaffen voor het kind dat ze naar alle waarschijnlijkheid zal krijgen.

Ik wens je sterkte toe en ben het met je eens dat je in JOUW HUIS uiteraard JOUW regels gelden en dat zij zich heeft aan te passen en blij mag zijn dat ze voorlopig door haar moeder wordt opgevangen.

Een termijn stellen van één of twee maanden maximaal om een huis te vinden is zeker niet onlogisch en misschien verstaat zij deze taal wel.

[Jezelf aanbieden als noodopvang is ook weer logisch maar misschien is haar idee van CRISIS wel heel anders dan dat van jou, verkijk je daar niet op. Je zou niet de eerste zijn , die deze fout maakt.]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
mijn dochter heeft een niet zo hoog inkomen, 1400 euro. Als ze alles betaald heeft blijft daar 600 euro leefgeld van over.
Allimentatie zal ze niet krijgen, de vader van haar kind wil het kind niet. dus tja. Integendeel, hij pusht haar voor abortus. Dus makkelijk heeft ze het zeker niet.
Ze is anders dan ik, ik ben meer een "vechter" die denkt "nu ja ik kom er wel ik doe gewoon zuinig aan en zoek een oplossing". Maar je kan niet verwachten dat kinderen je evenbeeld zijn natuurlijk.
Ze heeft nu vandaag de knoop doorgehakt en iets gehuurd maar ze is zo beïnvloedbaar. Ze belde haar vader en die zei dat ze het niet zou halen. Dat is ook zo een zwartkijker. Verder een lieve man hoor, maar hij ziet in alles rampenscenario's. Nu ligt hij dan ook nog voor iets in het ziekenhuis, dus tijd genoeg om over rampen na te denken. Dus eindelijk had ze een optie genomen, er 50 euro voor betaald en dan was er weer twijfel "oh ik haal dat niet".
Ik ben echt vast besloten die termijn aan te houden, als ik geen wetteijke verplichtingen heb kan dat dan toch ook? Ze kan in haar nieuwe stek op 1 april, ik zei dat ze het rustig aan mag doen en het rustig inrichten zodat het echt oké is als ze erin trekt. natuurlijk, ze heeft van alle kosten door een onverwachte scheiding, maar ik heb dan zoiets van "koop je voorlopig even meubels in de kringloopwinkel". zoveel hoeft ze ook niet: een matras, een zetel en een wasmachine. Dat laatste koopt mijn zus voor haar.Een matras kan van bij Ikea en een zetel uit de kringloop.
Idd ik moet mijn rust ook hebben. Ik merk dat heel goed. ben nog zo snel moe. Dus zelfs als ik zou willen, ik kan niet meer doen dan wat ik nu doe.
En wat betreft die baby ga ik de grenzen idd wat duidelijker maken, goede tip.
een noodsituatie is: een onverwachte situatie waarbij ze echt geen andere optie heeft. Dus niet "ik wil nu uit met een vriendin en kan nu geen babysit meer vinden".
En natùùrlijk wil ik met plezier eens babysitten al ze eens ergens naartoe moet en het op voorhand geregeld is. Maar niet als structurele oplossing. Ik werk normaal gezien ook, renoveer mijn huis en moet op mijn gezondheid letten dus dat volstaat toch wel.
Ze is al bij al al 31 jaar dus tja....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bed/matras, tafel , 2 stoelen [gaat vaak als set tafel en 4 stoelen], wasmachine, gasfornuis, koelkast, radio en tv.
Beddegoed, handdoeken, theedoeken, bestek, servies, pannen, douchegordijn.
Fiets, gordijnen, vloerbedekking/tapijt [couponnen, scheelt een kapitaal], maar een losse tapijt is ook bij de kringloop te koop. Behalve matras [tweedehands vind ik niet zo fris] kan alles ja echt ALLES bij de kringloop gekocht worden. >>Ook als er ineens een uitje [met vrienden of anders] is en de babysit is er wel maar kan niet betaald worden!! zoiets zou je dochter als crisis kunnen zien?<< Overigens jouw dochter heeft helemaal niet een laag inkomen.
Een leefgeld van 600 euro!! zouden velen graag hebben, dat is niet weinig... misschien is het voor haar nu een achteruitgang en voor jou met een reguliere betaalde baan, een niet zo'n groot bedrag, maar geloof me het is een behoorlijk bedrag om van te MOETEN leven. Echt hoor!! Waar ik mee begon, is dus wat ik zo kon opschrijven wat iemand nodig heeft om een huis in te richten. Inderdaad wat je zegt, begin simpel bij de kringloop en er zijn altijd ook nog mensen die een en ander teveel / over hebben een oude tv of radio of cd-speler zelfs. Zelfs meubels hebben mensen op zolder staan die eigenlijk weg mogen. Vraag eens rond en het zal je wellicht verbazen. Je dochter heeft misschien een twijfelende / negatieve aard of dat kan ook heel goed komen door de huidige omstandigheden. En een vader die alles niet zo vrolijk ziet , is natuurlijk ook geen grote hulp, eerder een bevestiging van haar eigen niet oplossingsgerichte gedachten. Overigens ook bij de kringloop verkopen ze voor een prijsje een wasmachine en een koelkast en een gasfornuis! Eigen ervaring, heb een paar jaar geleden een Bosch wasmachine voor iemand gevonden voor 85 euro! =niet nieuw= hij deed het prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs redelijke tweedehands fietsen, of heeft mevrouw uw dochter nog een auto? In dat geval krijgt ze natuurlijk veel kosten waar je niet op rekent : wegenbelasting, verzekering en uiteraard brandstof.
Als dit zo is, maakt dat het een heel ander verhaal, dat is wel zo. Misschien is het dan een idee om de auto te verkopen. Denk echter niet dat iemand dat doet, is een achteruitgang en met een baby op komst. Nee , dat zal wel niet, toch is dit het overwegen waard en zeker even kijken of die autokosten niet de pan uitrijzen. Een baby / kind opvoeden kost goud, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Jouw dochter mag blij zijn dat je zo veel wilt helpen, maar zij mag niet het onmogelijke vragen of verwachten.
Jij hebt je eigen leven en zij dus ook. Als ze inderdaad op 1 april een woning kan krijgen, dan mag ze heel blij zijn, want dit is heel snel. Ze kan nu al spullen zoals keukengerei aanschaffen en bij de kringloop kijken voor koelkast/ fornuis/ wasmachine en een bed en niet te vergeten een matras aanschaffen. Vergis je niet ...de kringloop is niet een reguliere winkel met alles op een rijtje... soms moet je echt op jacht om iets te bemachtigen. Echt geweldig is het hoor ...1 april al!
Misschien kun je haar stimuleren om naar de kringloopwinkels te gaan. er zijn vast verschillende en alleen al om te kijken/ informeren. [Ook over bezorging bijv.]
liveisgreat
8 jaar geleden
ja de kringloop ken ik door en door hoor, ben er zelf lang kind aan huis geweest voor allerlei huisraad. en heb er ook mee samen gewerkt. je moet idd op jacht, maar je vindt er ook ongelofelijke dingen , waarvan je denkt "waarom doet iemand nu zoiets weg"?
Een peperduur designbed overlaatst, had ik zien staat voor 6000 euro stond ik kringloop voor 500 euro. Ik kon het helaas niet kwijt in mijn kleine huisje...
Erna55
8 jaar geleden
Ze heeft 600 euro leefgeld over. Dat is best riant, namelijk 4 keer zoveel als iemand in de bijstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat
Mooi dat je bekend bent met de kringloop, dan weet je hoe en wat.
Ik ben er zelf vaker tegen aan gelopen dat wat ik zocht er dus niet was! De al eerder genoemde wasmachine die ik vond voor een ander, top. Voor mezelf zocht ik onlangs een fornuis , helaas : noppes, nix, nada! vandaar mijn opmerking : op jacht gaan en dus ook voor niet moeilijke maar zelfs gangbare spullen. Maar een peperduur designbed voor 'slechts' €500 ... dat is voor iemand in de Bijstand geen optie, maar ook geen amusant verhaal, in de Bijstand moet je hiervan 2,5 maand leven. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna
Bijstand voor een Nederlandse single is iets meer dan €900 en we spreken hier over België. Ik weet niet hoeveel de Bijstand daar is, laat staan wat je daar netto aan overhoudt.
In Nederland is het netto bedrag €200 ongeveer, dus het leefgeld van de volwassen dochter is drie keer zoveel als van iemand in de Nederlandse Bijstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Nu vraag ik me ook af waarom je 'slechts' 600 euro overhoudt van 1440 euro netto loon, als je kosten en inwoning gratis hebt? Of gaat het om een brutoloon? Dan is het nog steeds riant. Natuurlijk hou je van je dochter en wil je het beste voor haar. Het raakte je dat ze zo in de piepzak zit nu en daarom verleen je haar maar hulp. Je geeft haar een vinger, maar nu neemt ze je hele hand. Het risico bestaat dat ze vanuit deze bereidwilligheid van jou steeds verder manipuleert, tot het punt dat jij er helemaal doorheen zit. Daar heeft niemand wat aan. Dus echt, stel grenzen. Probeer het rationeel te bekijken. Van 1440 euro kun je makkelijk rondkomen. Het is misschien geen vetpot, maar ik kon er in mijn gezin (ik, vrouw en kind) twee jaar lang prima van rondkomen. Tel daarbij op dat ze misschien nog in aanmerking kan komen voor diverse compensaties vanuit het rijk. Denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag, als je een woning hebt van onder de pakweg 700 euro per maand kale huur, kom je in aanmerking voor de huurtoeslag die soms wel tot 300 euro kan oplopen. Ook qua babysit zijn er genoeg alternatieven. Je kunt vanuit de staat een tegemoetkoming krijgen voor kinderopvang en eventueel zou je zelf nog enige dagen op kunnen passen. Zo blijft het allemaal redelijk betaalbaar. Verder denk ik dat het goed is om eens een blik te werpen op haar uitgavenpatroon. Welke dingen kosten haar zoveel geld? Kunnen daar misschien wat dingen van geschrapt worden? Heeft ze veel (te) dure verzekeringen? Is het echt noodzakelijk dat ze al die verzekeringen heeft? Welk abonnement heeft ze op haar telefoon? Is dat noodzakelijk? Reken erop dat dit een pittig gesprek gaat worden, maar houd vol en geef duidelijk aan dat dit voor jou niet meer vol te houden is zo. Geen uitstelgedrag meer, maar onderneem meteen actie. Ze zal waarschijnlijk uit willen stellen tot het punt dat de bom écht barst. Daarom, actie! Schrijf haar in voor een huurwoning, als je dat nog niet gedaan hebt en begin na verhuizing meteen met het regelen van de toeslagen. Het lijkt even hard, maar uiteindelijk is dit voor iedereen het beste :)