Wat is het verschil tussen sofinummer en identiteitsbewijsnummer?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Pieterke
2 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/carriere-werk/vraag/655862/id-nummer-hetzelfde-bsn/

Antwoorden (3)

Het sofinummer (afkorting van sociaalfiscaal nummer) was van 1989 tot 7 januari 2014 door de Nederlandse rijksbelastingdienst aan een natuurlijk persoon toegekend identificerend nummer.
Het burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsnummer voor iedereen die ingeschreven staat in de Basisregistratie personen (BRP). Uw BSN vindt u op het rijbewijs, paspoort, ID-kaart, zorgpas en salarisspecificatie. Het BSN vervangt in veel gevallen het oude sofinummer en bestaat uit dezelfde reeks cijfers.

Het nummer van een identiteitsbewijs zoals paspoort of rijbewijs is wat anders. Dat staat in het paspoort bijvoorbeeld rechts van uw naam onder het kopje ‘documentnummer’.
Toegevoegd op 22 maart 2022 13:49: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
De benaming sofinummer bestaat officieel niet meer, dat heet nu het burgerservicenummer (BSN). Iedereen die staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente krijgt zo'n nummer automatisch. Het is joeigen persoonsnummer voor contact met de overheid, bijvoorbeeld voor zorg of belastingen.

Organisaties buiten de overheid mogen het BSN alleen gebruiken als dit wettelijk is bepaald en alleen voor het doel dat in die wet staat omschreven. Onder “gebruiken” valt ook noteren, opslaan en doorgeven. Daarom hebben andere organisaties een ander ding nodig om de identiteit of andere informatie van een persoon vast te kunnen stellen. Dat is dan het identiteitsbewijs. Met het enkel tonen van een identiteitsbewijs worden geen persoonsgegevens verwerkt. Dit valt daarom niet onder de algemene verordening gegevensbescherming.
. . .
joeigen = jouw eigen
Toegevoegd op 22 maart 2022 13:51: tekst
Amadea
2 jaar geleden
Het verschil is dat je bsn (vroeger sofinummer) jouw persoonlijke nummer is, en het identiteitsbewijs nummer het nummer van je ID kaart. Als je een nieuwe ID kaart haalt, verandert het identiteitsbewijs nummer maar niet je ben/sofinummer.
tinus1969