Hoe moet je omgaan met een stelende collega, en is het eigenlijk wel stelen wat hij doet, in dit specifieke geval?

Op het werk komen regelmatig retouren terug van de klanten. Daar zit normaal gesproken een retourbon bij en de klant krijgt dan zijn geld terug.

Maar regelmatig komen er ook spullen terug van klanten waar geen bon bij zit en waarvan later ook niet meer duidelijk is, bij welke klant het vandaan komt.

Kortom, die spullen zijn schijnbaar van niemand. De klant is niet te achterhalen, en de werkgever hoeft die retour gekomen spullen zonder bon, niet te vergoeden.

Een collega, stopt het in zijn zak; zeggende dat het van niemand is, dus dat hij het gewoon kan meenemen, zonder dat iemand daar nadeel van heeft.
Het is niet van de werkgever, stelt hij dan, want die betaalt er niet voor terug, als zijnde dat het een retourzending was.

Heeft hij gelijk?

Ik wil hem niet verraden, maar hij heeft toch ook geen recht om die spullen zomaar mee te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap er niks van. Om wat voor business, wat voor spullen gaat het dan eigenlijk?
En hoe komt het dat er zo weinig toezicht is? En als er spullen "over" zijn, waarom krijgt dan niet iedereen zijn/haar deel, in plaats van die ene collega? En weet "de baas" daar allemaal niks van?
Of is er geen baas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon simpelweg diefstal.
Die spullen zijn van de klant (zolang er niet terugbetaald is).
De post zal in voorkomende gevallen wel de schuld krijgen en de klagende klant is de pineut.
Fijn voor de reputatie van je bedrijf (en de post): ik ben benieuwd hoe lang dit bedrijf gaat bestaan....

Het beste antwoord

Officieel heet dit verduistering, het wederrechtelijk meenemen van andermans goed.

Op het moment dat het artikel door derde (in dit geval een ontevreden klant) ter verzending heeft aangeboden is het nog eigendom van diegene die het verzend, een pakketjes / postbezorger zal dan ook wegens verduistering vervolgt worden als er door hem dat pakketje bewijsbaar verduistert wordt.

Op het moment dat het pakketje / poststuk bij de geadresseerde aankomt is het eigendom van de geadresseerde, het kan namelijk een schenking betreffen als er geen bescheiden bijzitten die aantonen dat het om een retourzending gaat.
Neemt jou collega een artikel mee pleegt hij verduistering en is hij strafbaar.

Dat jij hem niet wilt "verraden" vind ik een zeer positieve houding, probeer hem enkel goed aan het verstand te brengen dat jij het niet wilt weten wat hij doet voordat je baas er achter komt dat er dergelijke dingen gebeuren, het kan verdomd nare gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad verduistering. In dienstbetrekking nog wel, dus een nog hogere sanctie. Ik wens de collega sterkte als hij gepakt word. Dat kan leiden tot een ontslag op staande voet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Ik zou aan de collega vragen of hij het normaal vind. Zo ja dan stel je voor om het bij het er volgend teamoverleg eens over te hebben, wat je met dat soort retouren doet.
Als zijn praktijk het daglicht kan verdragen, dan is het ook geen probleem om het op een teamvergadering te bespreken. Wel zo netjes om die retouren eerlijk over het team te verdelen toch?

Als hij het liever niet bespreekt bij een teamvergadering, stel dan voor dat hij het met zijn baas bespreekt. En als hij dat niet doet, dan zeg je eerlijk tegen hem dat jij het doet omdat je een onprettig gevoel hebt over de gang van zaken.

Kortom; geef hem de kans er eerlijk voor uit te komen, ga er niet meteen vanuit dat het 'foute business ' is maar geef hem het voordeel van de twijfel.

Als hij zich daar tegen verzet vertel hem dan eerlijk dat je je genoodzaakt voelt het bij de baas te melden, zodat jij niets achter zijn rug omdoet. Stel eventueel voor samen te gaan.

Het is geen verraden als je op die manier diefstal aan de kaak stelt. Want dat moet nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een geweldig antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Snuffel
12 jaar geleden
helemaal goed. genuanceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! En ik vind dat er in een afdelingsoverleg afspraken gemaakt moeten worden over wat er met die spullen gebeurt.
Iets wat niet van jou is mag je niet meenemen in mijn ogen is dat diefstal.
Alleen als je er toestemming van je baas voor hebt dan is het een ander verhaal.
Maar anders moet je er met je vingers vanaf blijven want het is niet jou eigendom.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als zaken administratief niet in orde zijn betekent dat nog niet dat spullen daarmee vogelvrij zijn. Stel: ik rij in mijn auto maar heb mijn kentekenbewijs (=eigendomsbewijs) niet bij me, dat zou dan volgens jouw collega betekenen dat hij gewoon mijn auto mag inpikken... Je hebt een collega met een heel vreemd gevoel voor 'mijn en dijn', ik zou dit zeker eens met mijn baas, of een vertrouwenspersoon in het bedrijf bespreken.
Het echte probleem is niet jouw collega, maar het werk dat jullie niet goed afleveren. Het hoort niet voor te mogen komen dat er producten zonder bon terug komen bij jullie. Want zoals jullie gemerkt hebben, is er vervolgens niemand die recht heeft op die spullen. Waardoor jouw collega het initiatief neemt in de opeising van dat recht. Enerzijds heeft hij gelijk, maar anderszijds is het gewoon fout werk en moeten jullie dat samen oplossen. Eerlijker zou het ook zijn als die spullen verdeeld werden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een fout van de organisatie van dat werk.
Ik vind het maar een raar verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij hebben we hier te maken met de stelende collega ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die spullen zijn wel degelijk van de werkgever, je collega heeft daar geen recht op en het is dus diefstal -
Spullen, die terugkomen, zijn eigendom van je werkgever. Als er veel retouren zonder bon zijn komt het voor (mijn man werkt ook in die business) dat op een gegeven moment werknemers soms iets mogen uitkiezen voor zichzelf. Iets meenemen zonder medeweten van werkgever/directie is duidelijk diefstal, omdat het spullen zijn van iemand anders, in dit geval de werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieder moet doen wat hij goeddunkt maar ik zou hem wel vertellen dat jij er niet om gaat liegen tegen je baas als het zo eens ter sprake komt waar al die spullen blijven
Bronnen:
12 jaar geleden
Stel dat ik een LCD televisie bij Media markt koop voor 750 euro. Ik betaal de mediamarkt dit geld en ga met de televisie naar huis. Echter thuis blijk ik deze niet te kunnen aansluiten of kan er niet mee overweg en besluit deze weer retour te brengen.
Ik lever hem in, de ontvanger maakt voor mij een retourbon en geeft mij die 750 euro terug.

Deze spullen zijn dus wel degelijk van de werkgever....(niet jouw leidinggevende waarschijnlijk maar wel van de grote baas), die heeft namelijk eerst een artikel moeten afstaan aan een klant en het geld later weer teruggeven aan die klant in ruil voor dat betreffende artikel. Als jouw collega dat artikel dus zomaar meeneemt zonder te betalen is dat diefstal. Hij heeft dus zeker geen recht om het zomaar mee te nemen.

Als hij je dit wijsmaakt kan je hem voorstellen het aan je leidinggevende te vragen of het klopt wat jij zegt, als het legaal is (zoals hij je wijsmaakt) hoeft hij zich hier geen zorgen om te maken...dan kan hij gewoon mee als jij het vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een rare gang van zaken.Van elk artikel wat je retour neemt maak je toch een bon?Het is gewoon een fout in de organisatie of gemakzucht van diegene die het retour neemt geen aankoopbon ziet of er dan geen retourbon van maakt.Ik neem aan dat als het retour geboekt is en er niets aan mankeert het weer ingeboekt moet worden op de voorraad.Bij ons werd er ook niets teruggenomen als er geen aankoopbon bij was.Dus als iemand iets gestolen had in een andere zaak en het bij mij wilde inleveren of ruilen werd het niet ingenomen.Want dit is waarschijnlijk wat hier gebeurd.(Voorbeeld Je kan moeilijk 2 sony laptops ingekocht hebben en er 3 op de voorraad hebben staan).En hier maakt die collega misbruik van omdat het niet te traceren valt.Het bedrijf kan het controleren door een tussentijdse balans of steekproeven op de voorraad (laten) uitvoeren dan komt het ook aan het licht.Als de bovenstaande procedure aangehouden wordt is er niets te stelen en valt er nog maar één ding en dat is "Hij door de mand".Het is lullig voor jullie want in eerste instantie verdenkt de directie dat jullie er allemaal mee te maken hebben als ze de recherche zouden inschakelen.
(eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het artikel, wat het dan zijn mag, wordt teruggestuurd aan het bedrijf en niet aan jouw collega. Hij heeft er dus geen enkel recht op en is het idd diefstal.