Wat is de zwaarste straf volgens de Nederlandse wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alsnog te laag.

Het beste antwoord

De zwaarste straf die iemand kan krijgen is levenslang in Nederland. Tot 1870 werd in Nederland ook nog de doodstraf gegeven, maar die werd in dat jaar afgeschaft. Een levenslange gevangenisstraf betekent overigens ook dat de gestrafte zijn of haar hele leven in de gevangenis moet zitten. Wel kan de Koningin gratie verlenen en hoeft de gestrafte niet zijn hele leven in de gevangenis te blijven.

De en na zwaarste straf is 30 jaar

Toegevoegd na 22 minuten:
en na = een na
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de oorlog is de doodstraf weer even tijdelijk ingevoerd meen ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad. Na de oorlog is de doodstraf weer (tijdelijk) ingevoerd om deoorlogsmisdadigers te kunnen berechten. De laatste executie was in 1953.
Er was 154 maal de doodstraf opgelegd waarvan er 39 werden voltrokken.
In 1983 werd de doodstraf officieel afgeschaft. http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2010/maart/De-doodstraf-in-Nederland.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes. Dat 30 jaar is nog niet eens zo heel lang. Was een paar jaar terug 20. Maar het "gat" tussen 20 en levenslang was te groot, vandaar dat het 30 is geworden.
Weten niet (heel) veel mensen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je het misverstand aankaart dat levenslang niet letterlijk levenslang zou zijn. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank heren voor de plusjes, al is er eentje onzichtbaar...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik maar denken dat 'levenslang' 26 jaar was... Hoe kom ik daar dan nou weer bij!??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je lang de enige niet bent, rjs88. Het is een wijdverbreid misverstand, met name gekoesterd door mensen die van mening zijn dat Nederland een soft land is op strafrechtgebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi: Nederland is gemiddeld ook soft op strafrecht maar dit zie je in de statistieken nauwelijks terug omdat we hier relatief zwaar straffen voor milde delicten en we vrij weinig zware delicten hebben. De relatief milde straffen voor de zware vergrijpen halen dan de gemiddelden niet omlaag.

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk levenslang of iets met TBS (dwangverpleging)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levenslang. Of een geldboete van de 6e categorie à (max) 760.000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja want het klopt bij mijn weten ook gewoon
levenslang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de beleving van de gestrafte af denk ik. Maar levenslag is volgens mij wat je bedoeld

Toegevoegd na 1 minuut:
Levenslang dus.
Boetes kunnen volgens mij onbeperkt hoog worden, aangezien daarin ook verdiend geld kan worden terug gevorderd.
Verder zou TBS zwaarder kunnen uitpakken dan levenslang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaarste straf bestaat eigenlijk niet (meer). Volgens mij is een zware straf een gevangenisstraf of boete of taakstraf die niet evenredig is met de overtreding die je hebt gemaakt.
Bijvoorbeeld iemand die een auto steelt en 5 jaar gevangenisstraf krijgt, of iemand die vuurwerk afsteekt vóór of ná de toegestane tijd en hiervoor een werkstraf van 240 uur krijgt.

De hoogste straf is levenslange gevangenisstraf, de zwaarste straffen zijn gelukkig afgeschaft....denk hierbij aan folteringen en martelingen en doodstraf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is wel een zwaarste straf....iemand die jarenlang onterecht door justitie is opgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwaarste straf is de doodstraf. Weliswaar was sinds 1983 tot voor kort formeel de doodstraf afgeschaft. Echter, omdat op de voormalige Nederlandse Antillen de doodstraf nog bestond en op 10 oktober 2010 Bonaire, Sint Eustatius en Saba bijzondere gemeenten van Nederland zijn geworden werd de wetgeving zoals deze bestond, dus met doodstraf, overgenomen. De (straf)wetgeving op deze eilanden zal geleidelijk wel worden vervangen door de Nederlandse. Dat betekent dat sinds die datum tijdelijk de doodstraf van toepassing is in drie Nederlandse gemeenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord met een duim omlaag afkeurt maar niet zegt waarom, noemen we een anonieme “minnaar”.
Hij/zij komt niet voor zijn mening uit, stelt zijn mening niet ter discussie en handelt bovendien in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt.
Het doel van GV is kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten. Lees de richtlijnen.
ronaldP (1227)

TBS…
Levenslang betekend in nederland iets van 10 jaar.
TBS wordt vaak opgelegd zonder dat vooraf een tijdsduur is bepaald.
Dit kan dus in principe ECHT levenslang duren!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is TBS geen straf maar een maatregel ter bescherming van de samenleving. Je hebt wel gelijk dat die maatregel voor veroordeelden onaantrekkelijk is vanwege de onzekerheid maar dat maakt TBS nog niet tot een straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levenslang is in Nederland ook echt levenslang en niet 10 jaar. De koningin kan je gratie verlenen, maar heeft dit nog nooit gedaan. in Nederland zijn er op dit moment ook een aantal levenslang gestraften die al veeeeele jaren zitten. Denk aan het beest van Harksteede, Frankie van de bende van venlo, Mohammed B. Die komen niet meer na 10 jaar vrij, maar zullen hun leven in de gevangenis blijven http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_tot_levenslang_veroordeelden_in_Nederland
Levenslang is in Nederland ook echt levenslang. De koningin kan je gratie verlenen, maar heeft dit nog nooit gedaan. in Nederland zijn er op dit moment ook een aantal levenslang gestraften die al veeeeele jaren zitten. Denk aan het beest van Harksteede, Frankie van de bende van venlo, Mohammed B. Die komen niet meer na 10 jaar vrij, maar zullen hun leven in de gevangenis blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor Mefloortje, dat gebeurt wel.
Jaarlijks worden een paar duizend gratieverzoeken ingediend waarvan pakweg een kwart wordt gehonoreerd. Dat blijkt uit cijfers van Justitie.
De laatste was in 2009. Toen heeft ze een terminaal zieke man uit Voorne-Putten die een levenslange straf uitzat voor een dubbele moord in Frankfurt gratie verleend. http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/70-levenslange-gevangenisstraf/2031-koningin-verleent-na-23-jaar-gratie-aan-levenslang-veroordeelde.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juliana heeft verschillende gratieverzoeken van levenslangveroordeelden toegewezen maar volgens mij heeft Beatrix dat nog niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah; reactie niet gelezen; blijkbaar toch een keer. Iig doet Beatrix duidelijk een stuk moeilijker met gratieverzoeken.
De zwaartste straf bestaat niet meer , Dat WAS de doodstraf maar dat is afgeschaft , nu heb je ''levenslang''
Maar dat is ook niet ''Levenslang'' dat is Maximaal 15 jaar (zie bron) Daarbij komt er nog een hoge boete bij

In amerika heb je wel levenslang, maar daar is de wet veel strenger

Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meerdere malen levens langs met dwangverpleging zonder uitzicht op vrijlaten.
wat mij betreft is dit niet voldoende.