Als ik een aangifte doe van smaad en het wordt gegrond verklaard. Wat zijn hiervoor de straffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens het wetboek van strafrecht
Artikel 261
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
ronron1212
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedergeval dat je alle geleden schade dient te vergoeden en daarnaast wat de rechter beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik kan vinden is in de meeste gevallen een boete van meestal enkele duizenden euro's al dan niet in combinatie van een celstraf, en met een celstraf heb je automatisch natuurlijk een strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sterrehemel, ja!! Ook al zal iemand schuldig worden bevonden maar er vanaf komt met alleen een boete krijgt diegene nog een strafblad omdat je schuldig bent bevonden van een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alleen boete niet dan is de zaak afgedaan.
Een geldboete of rectificatie