Hoe toon ik aan dat ik geen ouderlijk gezag heb?

Ik , man, heb één kind geboren uit niet geregistreerde samenwoon relatie bij mijn ex partner. Wel kind erkend, geen ouderlijk gezag aangevraagd. Ik word bestookt met incasso's en gerechtsdeurwaarders. De moeder met eenhoofdig gezag betaalt niet en via GBA komen ze bij mij. Ex partner staat ook niet in mijn GBA vermeld.
Ik heb al een uitreksel van het gezagsregister maar daar staat alleen dat er geen aantekeningen zijn. Er staat niet letterlijk wie er gezag heeft over ons kind. Er staat alleen dat de situatie zoals op het moment van geboorte nog steeds zo is. Nu wil de gerechtsdeurwaarder bewijs zien dat ik geen gezag heb. Hoe kom ik aan bewijs?
Even voor de goede orde: ik betaal gewoon kinderalimentatie. Deze rekeningen zijn natuurlijk haar zorg maar zij betaalt gewoon niet en dan komen ze bij mij (al dan niet door moeder zelf doorverwezen). Ik weet dat ik volgens de wet niet financieël aansprakelijk ben, ik ben alleen de dreigementen van rechtzaken zo zat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Met de betaling van de kinderalimentatie toon jij al aan dat je voor het onderhoud van het kind hebt betaald, op dat moment moet de deurwaarder op onderzoek uitgaan wie de gezaghebbende ouder is en de betalingen dient te verrichten, dat jij het niet bent hoef jij niet aan te tonen, zij moeten aantonen dat jij wel gezag hebt. Daarbij moet de deurwaarder aantonen dat jij weet hebt van de goederen of diensten waarvoor betaald moet worden danwel geweten kunt hebben. Echter in deze tijden gaan deurwaarders bij elkeen waarvan ze denken makkelijk geld te kunnen weghalen de mensen lastig vallen.

In Nederland is het in de gerechtelijke wereld nog altijd zo dat diegene die eist het bewijst en niet anders om uitgezonderd de belastingwetgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke rechtbank in Nederland heeft een gezagsregister. Dit register is openbaar. Je hebt recht dit register in te zien op aanvraag. de griffier van de rechtbank is verplicht je op aanvraag een uittreksel uit dit register verstrekken.
Je moet dit aanvragen bij een arrondissement in de regio waar het kind geboren is. Kinderen die niet in Nederland geboren zijn, daarvoor moet het opgevraagd worden in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bij google zoeken typt: ouderlijk gezag, dan is het de bovenste link die je krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VS heeft al een uittreksel van het gezagsregister.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar is dat bij de goede arrondissement opgehaald, omdat daar geen gegevens over het gezag instaan? Dit is namelijk bij ieder arrondissement beschikbaar, maar het is vreemd dat daar die gegevens niet instaan. De moeder had erin moeten staan.