Winkeldief alsnog aanhouden na vorig delict?

Ik werk in een kledingwinkel Waar ache open donderdag meerdere kledingstukken uit de winkel zijn gestolen. Het alarm ging niet af doordat de beveiliging eraf was gehaald met een tang. Wel staat dit op camera en lijken we te weten wie de verdachte is. Diegene komt wel vaker de winkel in en zal dan vast nog eens toeslaan. Hebben wij het recht als personeel om de persoon alsnog aan te houden voor de vorige diefstal wanneer deze de winkel inkomt of niet?

P.s
De diefstal is al geregistreerd bij de politie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

als die persoon de winkel inkomt, zou ik gelijk de politie inlichten, want dan heb je kans op een heterdaadje.
ze moeten natuurlijk niet met loeiende sirenes aankomen, maar in burger of onopvallend.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je een te romantisch beeld hebt van misdaadbestrijding. Ik geloof nooit dat de politie gaat komen met de melding dat er een mogelijke winkeldief in een winkel aanwezig die misschien op heterdaad betrapt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat snap ik, maar dan heb je het in ieder geval gemeld, dat is handig voor de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte zou ik wel doen, maar dan gewoon op het bureau. Daar heb je zeker wat aan, de politie heeft namelijk niks aan: "ja en hij heeft het al een keer eerder gedaan verhalen", met een aangifte is het iig geregistreerd.
Ik denk dat je even kijken of je je vraag niet onder een rubriek moet zetten dit gaat meer over computers en problemen.
Wat betreft je vraag, je mag alleen mensen aanhouden wanneer je ze op heterdaad betrapt bij misdrijf of overtreding. Dus als die persoon na 2 dagen je winkel weer in komt lopen is het geen heterdaad en moet je de politie bellen. Totdat je hem wat ziet jatten en dan mag je hem wel aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft: 'Wel staat dit op camera en lijken we te weten wie de verdachte is'

Als er sprake is van enige twijfel omtrent het feit of de betreffende man/vrouw als dader van de gepleegde diefstal kan worden geïdentificeerd, zou ik je niet aanraden de man/vrouw aan te houden.

Beter is dan de politie te waarschuwen want die weet beter hoe te handelen met een, van een misdrijf verdachte, persoon.

Als je echt voor de volle honderd procent zeker weet dat het hier om de dief van de vorige keer gaat..zou ik zeggen..probeer op camera vast te leggen als hij/zij een artikel tracht te ontvreemden..en houdt hem/haar dan aan.

Vraag echter nooit naar zijn naam, adres enz. want die vraag mag alleen het bevoegd gezag aan de verdachte stellen.

En jij zou je daarmee dus als het bevoegd gezag presenteren. De verdachte zou hierdoor vrijuit kunnen gaan.

Groet,

Ton