Winkeldief alsnog aanhouden na vorig delict?

Ik werk in een kledingwinkel Waar ache open donderdag meerdere kledingstukken uit de winkel zijn gestolen. Het alarm ging niet af doordat de beveiliging eraf was gehaald met een tang. Wel staat dit op camera en lijken we te weten wie de verdachte is. Diegene komt wel vaker de winkel in en zal dan vast nog eens toeslaan. Hebben wij het recht als personeel om de persoon alsnog aan te houden voor de vorige diefstal wanneer deze de winkel inkomt of niet?

P.s
De diefstal is al geregistreerd bij de politie

Weet jij het antwoord?

/2500

als die persoon de winkel inkomt, zou ik gelijk de politie inlichten, want dan heb je kans op een heterdaadje. ze moeten natuurlijk niet met loeiende sirenes aankomen, maar in burger of onopvallend. succes

Ik denk dat je even kijken of je je vraag niet onder een rubriek moet zetten dit gaat meer over computers en problemen. Wat betreft je vraag, je mag alleen mensen aanhouden wanneer je ze op heterdaad betrapt bij misdrijf of overtreding. Dus als die persoon na 2 dagen je winkel weer in komt lopen is het geen heterdaad en moet je de politie bellen. Totdat je hem wat ziet jatten en dan mag je hem wel aanhouden.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest

Je schrijft: 'Wel staat dit op camera en lijken we te weten wie de verdachte is' Als er sprake is van enige twijfel omtrent het feit of de betreffende man/vrouw als dader van de gepleegde diefstal kan worden geïdentificeerd, zou ik je niet aanraden de man/vrouw aan te houden. Beter is dan de politie te waarschuwen want die weet beter hoe te handelen met een, van een misdrijf verdachte, persoon. Als je echt voor de volle honderd procent zeker weet dat het hier om de dief van de vorige keer gaat..zou ik zeggen..probeer op camera vast te leggen als hij/zij een artikel tracht te ontvreemden..en houdt hem/haar dan aan. Vraag echter nooit naar zijn naam, adres enz. want die vraag mag alleen het bevoegd gezag aan de verdachte stellen. En jij zou je daarmee dus als het bevoegd gezag presenteren. De verdachte zou hierdoor vrijuit kunnen gaan. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100