Ben ik verplicht om niet gewerkte uren in te halen?

Ik heb sinds oktober een 3-uur contract. Het is een bijbaan. Ik heb geen vaste dagen, maar word (net als bij een oproepkracht) opgebeld en gevraagd of ik bepaalde dagen kan werken. Nu sta ik nogal in de min, of ik heb al wat anders, of krijg een week van te voren te horen ik niet meer nodig ben en werk dus weer niet. Gesprek gehad en nu werd mij voorgesteld om mijn contract te veranderen in een 0-uren contract. Hiervoor moest ik zelf een brief schrijven, mijn huidige contract is voor een jaar. Moet ik de uren die ik in de min sta, dan ook nog inhalen? Dit zal dan wel betekenen ik me hele kerstvakantie zal moeten werken, heb nog maar iets van 10uur gewerkt. Krijg wel elke maand uitbetaald voor 3 uur per week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Snuffel
12 jaar geleden
postnl??

Antwoorden (3)

Ho, wacht! Niet zomaar mee instemmen.

Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn in je huidige contract? Als het goed is staat daarin iets over de tijden dat je beschikbaar moet zijn, en hoelang van te voren je gebeld kan worden of je kunt komen. Het bedrijf is er dan verantwoordelijk voor dat ze je die uren ook daadwerkelijk aanbieden.

Uren inhalen is in principe niet mogelijk, tenzij je in de horeca werkzaam bent. Tenzij je te weinig uren hebt gewerkt omdat je je zelf niet hebt gehouden aan de afspraken uit je contract. Dus, als het tekort aan uren is onstaan door jou inflexibiliteit moet je wel in halen. Als het is door de verkeerde planning van je werkgever niet. In de horeca moeten uren sowieso ingehaald worden.

---
En dan het veranderen van je contract. Waarom zou jij die brief schrijven? Tenzij het ook in je eigen voordeel is. Je hebt al gezien dat je maar 10 uur werkt in een jaar. Daarvoor moet je er wel het hele jaar mee rekening houden dat je opgeroepen kan worden en ook dat je geen andere vergelijkbare baan kunt krijgen. Wanneer ze het veranderen naar een 0 uren contract krijg je minder inkomsten zonder dat je daar verder iets voor terugkrijgt ten opzicht van de huidige situatie.

Het klinkt ernaar dat ze je sowieso al kwijt willen, anders had je wel meer gewerkt in het laatste jaar, en hadden ze je niet over gezet naar een 0 uren contract. Of in elk geval een hele gunstige regeling voor hunzelf willen.

Het is natuurlijk aan jou om al dan in te stemmen met deze contractwijziging. Maar je hoeft dat niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn contract staat verder niet veel. 3uur per week, dit word per jaar berekend. Maar sta al wel erg in de min. Niet alleen door mezelf, maar afgelopen maand had ik 4 dagen moeten werken, 3ervan hoeften opeens niet meer, omdat ze me niet meer nodig hadden, dus ja, dan nemen ze ook opeens mijn uren weer af. Van mijn leidinggevende begrijp ik dat ze graag wil dat als ze een dag van te voren belt, ik kan en ik niet steeds zeg ik wat anders heb, maargoed, volgens mijn contract ben ik eigenlijk geen oproepkracht... Stel dat ik er niet mee akkoord ga, wat zou ik dan verder kunnen doen, ze verwacht nu een brief van mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mormel, jij schrijft:
"anders had je wel meer gewerkt in het laatste jaar,". maar ik begrijp uit het verhaal dat ze pas sinds oktober in dienst is. Dus een week of zeven.
En in die tijd is er maar 10 uur gewerkt. Het bedrijf heeft een zware inschattingsfout gemaakt, en dus willen ze het contract na zo'n korte tijd al omzetten?
Dat vind ik wel erg snel hoor. Prima antwoord verder hoor! Duim!
Eens met bovenstaand antwoord, maar ik vind wel dat je hierin je gezonde verstand moet gebruiken. Als je betaald bent voor 3 uur werken én je geeft aan zelf ook afgezegd te hebben omdat je iets anders had, moet je of extra uren werken of salaris terugstorten. Je hoeft niet akkoord te gaan met het omzetten naar een 0-uren contract, maar als het niet halen van de uren ook aan jou te wijten is, is het misschien eenvoudiger als je alleen betaald gaat krijgen voor de uren die je daadwerkelijk werkt.
Je sluit een overeenkomst voor het verrichten van arbeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van omzetting naar een 0-urencontract wordt alleen het bedrijf maar beter, jij niet.
Nu krijg je zeker 3 uur per week betaald, en meer als je meer werkt. Als je een 0-urencontract krijg je alleen de gewerkte uren uitbetaald.

Uit je reacties begrijp ik dat je op invalbasis werkt.
Ook al werk je ergens op invalbasis, een bedrijf kan/mag niet van je verlangen dat je 24/7 klaarzit om te komen werken, tenzij dat uitdrukkelijk in je contract staat vermeldt. Dus als jij een dag van te voren gebeld wordt, hoef je niet te komen.

Verder ziet het er naar uit dat het bedrijf een inschattingsfout heeft gemaakt met het geven van een 3-uurscontract. Ze hebben je minder nodig dan gedacht. En dus willen ze het terugdraaien.
Maar dat kan niet zomaar, omdat jij een jaarcontract hebt.
Over een jaar kan dat wel.

Het is overigens niet ongebruikelijk dat bij dergelijke contracten wat flexibel wordt omgesprongen met die 3 uur. In overleg kan het bijv de ene week 2 uur zijn, dan weer 4 uur, en de week erna 3 uur.
Je hebt, als ik het goed uitreken 14 uur te weinig gewerkt. (8 weken x 3 uur =24 uur, gewerkt 10 uur, blijft over 14 uur
Dat valt nog mee. Dat is maar 2 dagen, en niet de hele kerstvakantie.
Je hoeft ze mijns insziens niet allemaal in te halen, maar als je deze baan graag wil houden, kun je je wat flexibel opstellen.

Vraag een duidelijk contract, waarin dit allemaal staat, want dit schept alleen maar verwarring.

Voor jou is het beter om te vragen of ze vaker willen inroosteren, en niet om het contract om te zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
En willen ze toch dat contract omzetten, linksom of rechtsom? Dan hoef je niet die uren in te halen. ZIJ hebben het verkeerd ingeschat, en daar hoef jij niet voor op te draaien.
Ze mogen al blij zij dat jij meewerkt, want dat hoef je niet!!