Waarom gaat 'service of process' in Amerikaanse films en series meestal gepaard met theatraal vertoon (zie toelichting)?

Service of process, simpel uitgelegd het betekenen van bijvoorbeeld een dagvaarding gaat in Hollywoodfilms en Amerikaanse televisieseries vaak gepaard met wat ik als kunst- en vliegwerk zou omschrijven. Zo zie je geregeld dat iemand op een andere locatie dan zijn werk of zijn huisadres wordt gevraagd of hij persoon X is, waarna hem een document wordt overhandigd. Meestal gaat dit gepaard met een korte mondelinge uitleg en de bewering "you've been served".

In Nederland zal een dergelijk stuk meestal door een deurwaarder aan huis bezorgd worden.

Mijn vraag is dan ook tweeledig.

- Geven de films en series een realistisch beeld over deze handeling?
- Waarom (indien het dus werkelijk zo gaat) wordt een dergelijk processtuk niet thuis en / of per post afgeleverd zoals het hier gebruikelijk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vraag ik mij ook wel eens af of dat in het echt ook wel zo gaat. Ze zoeken de mensen echt overal op om die dagvaarding persoonlijk af te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad en als het zo gaat vraag ik me ook af waarom dan.

Het beste antwoord

Iemand moet me verbeteren als ik het niet helemaal goed heb, maar in Amerika is het zo (in de meeste staten) dat een dagvaarding volgens de wet persoonlijk moet worden overhandigd. Dit betekend in de praktijk dat iemand de brief alleen maar hoeft aan te nemen. Om te zorgen dat iemand de brief aanneemt zijn worden er truukjes gebruikt om te zorgen dat de gedagvaarde de brief aanpakt. Als iemand de brief niet aanneemt is hij namelijk niet gedagvaard en is dan nog niet verplicht om op de zitting te komen.
Tevens moet kenbaar worden gemaakt dat iemand gedagvaard is ("you've been served" of "consider yourself served") zodat de verdachte zich later niet kan beroepen op het feit dat hij niet gedagvaard is, waardoor de aanklacht onontvankelijk word.
Dit gebeurt altijd door iemand met een speciale opleiding of door sherrif, deputy etc.
En natuurlijk word dit door Hollywood geromantiseerd...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk "door hollywood verromantiseerd"