Mag een werkgever zijn personeel dwingen naar het werk te komen als zijn vrouw aan het bevallen is?

en is het dan terrecht dat hij (als) hij vrij krijgt maar 2 dagen krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bailey, het is toch nog niet zover? Je zit nu toch niet puffend en wel deze vraag in te tikken helemaal in je eentje? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha nee vanaf morgen mag het officieel wel thuis dus een mijlpaal.
vandaag is het nog 22 dagen tot officieele uitgerekende datum.
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Bailey, spannend, succes met alles wat komen gaat.
En het zou toch van de zotte zijn als je man er niet bij zou mogen zijn van zijn baas. In ieder geval krijgt hij altijd 2 dagen vrij, daar heeft hij recht op. Dit heb ik even nagevraagd bij mijn vriendin op die op PZ werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie. lief dat je het even gecheckt heb.
x

Het beste antwoord

Nee, dat mag een werkgever absoluut niet. Zoals al eerder genoemd valt dit onder calamiteitenverlof, zie ook de bron (ministerie sociale zaken en werkgelegenheid). Een partner die bevalt staat hier expliciet vermeld als rechtsgrond voor calamiteitenverlof, net als de regel dat een werkgever een redelijk verzoek om calamiteitenverlof niet mag weigeren.

Die twee dagen kunnen (sla voor de zekerheid zijn contract/evt. CAO hier op na!) helaas wel kloppen. Al zou ik als redelijk werkgever mijn werknemer in staat stellen om extra vakantiedagen of onbetaald verlof op te nemen. Het is nou bepaald niet alsof je vrouw iedere maand wel een keer bevalt, hier mag best flexibel mee omgegaan worden.

Als ik jouw man was, zou ik mijn werkgever in ieder geval wijzen op het wettelijke calamiteitenverlof. De eerste keer vriendelijk, gepresenteerd als 'overleg', doen alsof het redelijk is dat de werkgever dit 'nog niet wist'. Als de werkgever dan nog niet toegeeft, zouden bij mij de handschoenen uitgaan en zou ik hem informeren dat we nu allebei weten dat het gaat om een wettelijk recht, en dat ik het verlof daarom gewoon opneem en hem informeer wanneer het zover is.

Bedenk: een werkgever kan soms enorm bluffen in de hoop dat je toegeeft, maar hij kán je man niet dwingen om te werken als jij ligt te bevallen, én hij kan je man niet ontslaan omdat hij naar je toe scheurt om mee te puffen.

Toegevoegd na 1 dag:
Raar, ik zie dat mijn bron was weggevallen. Hierbij alsnog:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij krijgt indd zijn 2 dagen . en heeft er 5 aan kunnen knopen

Andere antwoorden (12)

Zoek uit wat je rechten zijn... Het is toch te gek voor woorden... Straks moet je nog op zijn werk gaan bevallen om samen te zijn met je man... Te gek voor woorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij helemaal van de zotte! Natuurlijk mag een werkgever dat niet. In je CAO zal wel het aantal dagen,waarop je recht hebt vermeld staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet nee. het bevallingsverlof gaat in zodra je gaat bevallen. Maar als hij geen vakantiedagen meer heeft staan, zijn die twee dagen (helaas) wel terecht. Als hij nog vakantiedagen heeft staan moet zijn werkgever het alsnog goedvinden dat hij vrij neemt, hij mag het niet 'zo maar' doen. Als er bijvoorbeeld heel veel zieken zijn kan het zijn dat 'het werk het niet toelaat'.
Ik zou hem trouwens pas na een week vrij laten nemen, de eerste week heb je nog kraamhulp in huis. (ben niet bemoeizuchtig hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dat wouden we eerst ook maar dat wil ik toch liever niet.
zit ik alleen met een vreemde vrouw en de nieuwe baby... heb ik liever man ook bij.
In de arbeidsovereenkomst staat hier vast iets over opgenomen. 2 dagen vrij om aangifte te doen is redelijk normaal. De andere dagen kan je man natuurlijk zelf vrij nemen. Ik zou niet aan het werk willen zijn als mijn vrouw gaat bevallen, dus ik zou daar dagen voor vrijhouden.

Ik verbaas me erover als een baas aangeeft dat de man naar het werk moet komen, dat getuigt niet van goed werkgeversschap!

Succes met bevallen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
getuigd er indd niet van, en hij werkt er al 17 jaar
Dat de werkgever hem dwingt om te komen werken, komt raar op me over. Dat je twee dagen van de werkgever krijgt is niet zo gek, extra dagen kun je van je vakantietegoed opnemen.

Maar ik ken de situatie niet, dus het is lastig om een gefundeerd antwoord te geven. Misschien wist de werkgever helemaal niet dat zijn vrouw zwanger was, of is hij zonder reden weggebleven. In dat geval kan ik me de houding van de werkgever wel voorstellen.
14 jaar geleden
Als de vrouw op punt van bevallen staat, kan de man zich beroepen op de "Wet Arbeid en Zorg" en heeft dan recht op 'calamiteitenverlof'
http://www.fnv.nl/helpjezelf/infowijzer/werk_en_prive/calamiteitenverlof.asp
Hoeveel dagen er verder vrijgegeven kan worden, staat vermeld in de cao.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_arbeid_en_zorg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nog wat meer feiten?

Was ze echt aan het bevallen, vliezen gebroken etc?

Dat vraag ik omdat er ook zoiets bestaat als redelijkheid van beide kanten. Op de dag dat vrouw is uitgeteld en wat krampjes krijgt naar huis rijden kan leiden tot conflict.

Van mij mag m'n personeel naar huis, al is het drie keer voor niets. Maar ik ben niet zo moeilijk en zoals ik al schreef, er bestaat zoiets als redelijkheid.

Ik kan me wel voorstellen dat indien iemand onmisbaar is de werkgever druk zou kunnen uitoefenen. Of dit illegaal is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wttelijk is het terecht dat hij maar twee dagen krijgt. Maar ik zou er niet eens over piekeren niet aanwezig te zijn tijdens de bevalling, al zet ik daarmee m'n baan op de tocht (ook na 17 jaar goed werknemerschap). er zijn banen genoeg en bevallen doe je niet elk jaar (toch?)
bel 'm op tijd zodat hij ook op tijd bij je kan zijn.

verder wens ik jullie maar vooral jou een voorspoedige bevalling en succes met de laatste loodjes.

Ik kon bij alle bevallingen van mijn kinderen aanwezig zijn en zou dat voor geen goud hebben willen missen laat staan voor zoiets als werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit valt onder buitengewoon verlof. En als daar 2 dagen voor staan dan moet je, je daar echt bij neerleggen. Eventueel aanvullen met vrijedagen? Maar als die er niet meer zijn dan houd het naar die 2 dagen echt op...

Dat je man naar het werk moet komen, terwijl jij ligt te bevallen. Vind ik overigens te gek voor woorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt nog ruim 3 weken!
Als alle vakantiedagen op zijn en de CAO zegt dat er 2 dagen buitengewoon verlof opgenomen kan worden, heb je geen recht op meer vrije dagen. Wellicht is het mogelijk een paar dagen onbetaald verlof op te nemen. Uiteindelijk heeft de baas een contract met je man en niet met jouw.

Echter aan een werknemer die meer aan de telefoon en/of met z'n gedachten bij jou is, heeft een baas ook niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die baas zou wel een enorme boer zijn zeg, als dat zo was!

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer jij je man belt met de mededeling dat je vliezen gebroken zijn, je man verboden wordt om naar huis te komen!
Tenzij hij natuurlijk op een booreiland zit of in Zambia werkt...

Dat van die twee dagen verlof klopt wel, helaas.
Als je als echtgenoot wat meer tijd wil om te genieten van deze bijzondere periode, dan moet je dat van te voren bespreken met je baas en er natuurlijk een aantal snipperdagen voor opsparen.
En het moet maar net mogelijk zijn, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is dit in de meeste CAO's goed geregeld en moet de werkgever je (meestal een aantal dagen) vrij geven. Overigens weet je als vader al 9 maanden dat er een kind aan zit te komen en kun je dus ook sparen voor extra vakantiedagen. Je kunt dit ook van te voren met je werkgever bespreken, zodat jij weet dat je na de bevalling van je vrouw bijvoorbeeld een week vrij wilt zijn en vakantiedagen wilt opnemen.
Als je werkgever hier geen rekening mee wilt houden, dan iis hij of zij erg onredelijk en dan zou ik maar eens gaan uitkijken naar een andere baan.