Kan ik medicijnen die eigenlijk niet vergoed worden, toch vergoed krijgen?

Ik zit bij de menzis en had eerst methylfenidaat. Doordat het voor mij te moeilijk is om 3x per dag ze in te nemen. Zet al steeds alarm e.d. Maar dat werkt niet en heb nu concerta gekregen en die hoef ik maar 1x per dag te nemen. Alleen moet ik daarvoor wel een groot deel zelf betalen. Op internet zag ik dat ze ook niet vergoed worden. Is er een manier hoe ik ze wel vergoed kan krijgen? Ik kan het echt niet elke maand betalen. Ik zit bij de menzis, maar bij andere verzekeringen worden ze ook niet vergoed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

De enige manier is een verklaring van je arts dat je dit middel nodig hebt en er geen alternatief is, dan zou de verzekeraar over kunnen gaan op vergoeding, maar een garantie is het niet. In dit geval zeker niet omdat er een alternatief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concerta krijg je niet, zelfs niet met verklaring van de huisarts..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de reden af waarvoor het voorgeschreven is, ken iemand die het wel vergoed krijgt.
Je zou kunnen proberen via de bijzondere bijstand van de Sociale Dienst.
Maar meestal hebben die als voorwaarde dat je al een uitgebreidere verzekering moet hebben, dus eerst redelijkerwijs alles hebt gedaan om die vergoeding te krijgen
anneliez
12 jaar geleden
hee, ik gebruik zelf ook concerta, die 3 keer perdag vergat ik ook constant, misschien zou je kunnen kijken of het bij andere zorgverzekeraars wel vergoed wordt, want mijn concerta wordt vergoed.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Bambi,

Ik heb je vraag gelezen over de vergoeding van concerta.
Dit medicijn wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Wel zit er op dit medicijn een eigen bijdrage die afhankelijk van het aanvullende pakket (gedeeltelijk) vergoed wordt.

Vanuit extraverzorgd 2 is er een vergoeding van 100 euro per jaar.
Vanuit extraverzorgd 3 is er een vergoeding van 200 euro per jaar.
Vanuit extraverzorgd 4 is er een vergoeding van 300 euro per jaar.

Met vriendelijke groet,

M.Korver
Webcare Medewerkster Menzis