Wanneer mag een apotheek medicijnen declareren bij verzekeraar?

Het viel me laatst op dat er bij mijn zorgverzekeraar medicijnen waren gedeclareerd die ik niet heb afgehaald en ik me ook niet van kan herinneren dat ik daar überhaupt een herhaalrecept voor heb aangevraagd. Dit bedrag is later wel gerestitueerd. Nu vraag ik me af wanneer een apotheek medicijnen mag declareren bij de verzekeraar. Is dat wanneer ze een recept binnen krijgen of wanneer het medicijn uitgegeven wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Soms worden recepten door de arts digitaal al naar de apotheek gestuurd, terwijl de patiënt het originele recept nog in bezit heeft.
De medicijnen worden dan alvast klaargemaakt en tegelijkertijd wordt dit gedeclareerd bij verzekeraar, dit gaat immers ook digitaal.
Het kan dus zijn dan zijn dat de medicijnen nog niet zijn opgehaald, maar wel al gedeclareerd.