Aangifte kan je altijd doen. De wetgeving, en daarmee de regels, worden steeds verder opgerekt. Maar voordat je aangifte doet bedenk het volgende:
-Omdat het om een oude mishandeling(en) gaat moet je dus bewijzen dat het heeft plaatsgevonden. In de praktijk zal de politie je daarmee helpen.
-Zijn er familieleden op de hoogte van de mishandeling(en) geweest. Zo ja, kan je op hun steun rekenen. Als bv je broer of zus ervan weet maar niet wil getuigen, dan kan de politie nog niets ondernemen. Mocht je familie wel getuigen, zal het nog leefbaar zijn als de dader berecht is.
-Zorg vooraf voor een backup. Bv een maatschappelijk werker, of psycholoog. Deze aangifte en wellicht veroordeling verger heel veel tijd én heel erg veel energie.
Kan je dit aan. Levert een evt veroordeling ook datgene op, waar jij vrede mee hebt. Kan je dan dat hoofdstuk afsluiten.

Als je meer vragen hebt kan je mij pm sturen. Ik heb er (helaas) ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het heel moeilijk is na een aantal jaren om aan te tonen dat er sprake is geweest van kindermishandeling. Hoe moeilijk en naar de situatie ook is geweest, de rechter heeft bewijs nodig om tot een veroordeling te komen.

Aangifte doen kan natuurlijk altijd, maar het resultaat is wat anders...
Kijk anders op de website van de overheid, wat te doen bij kindermishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verjaringstermijn is 6 jaar, deze gaat lopen vanaf de dag dat het slachtoffer 18 jaar is geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ongeacht de termijn, zou ik altijd aangifte doen. Regels willen nog wel eens wijzigen, of anders worden geïnterpreteerd dan zoals letterlijk staat vastgelegd.

Melding/aangifte er van doen, is altijd aan te raden!