Wat erven je stiefkinderen?

Mijn man had 2 kinderen uit een eerder huwelijk. Na het overlijden van mijn man was ik de eerste erfgenaam.(gehuwd in gemeenschap van goederen, geen testament)
Mijn stiefkinderen verwachtte dat er een hoop geld was maar dat was er niet, veel toestanden hierom.
Nu mijn vraag: zijn kinderen hebben recht op hun kindsdeel van hun vader op het moment dat ík kom te overlijden, maar wat is dat kindsdeel? Het is nergens vastgelegd, kon ook niet er was niets, ook geen eigen huis ofzo.enkel schulden.
Wat gebeurt er nu als ik komt te overlijden, waar kunnen ze dan aanspraak op maken. Moet ik een testament laten maken (heb hier echt geen geld voor) om te zorgen dat er geen gezeur komt met mijn drie eigen kinderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen dat net als bij een advocaat een eerste gesprek bij een notaris soms gratis is, misschien is dat in jouw geval het overwegen waard?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok bedankt voor de tip

Het beste antwoord

Strikt genomen hadden de stiefkinderen de erfenis kunnen blokkeren. Want de 2 stiefkinderen moeten er beide mee instemmen dat jij als langstlevende de erfenis krijgt...

Zeer, waarschijnlijk hebben zij hiervan afgezien toen zij erachter kwamen dat er alleen maar schulden waren. Dus dit houd in dat zij ook geen aanspraak kunnen maken op de erfenis als jij komt te overlijden...

Ik heb dit i.v.m. een dergelijke situatie gedetailleerd uitgezocht. Als mijn vader komt te overlijden zal ik er namelijk alles aan doen om te voorkomen dat het bedrijf en het geld van mijn vader naar mijn stiefmoeder als langst levende gaat. Dit veto heb ik en zal ik absoluut gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als er niks is kunnen ze ook geen aanspraak maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe dat zit met gebroken gezinnen, maar voor een situatie waarin er een echtpaar is met kinderen geldt het volgende.
De echtgenote krijgt altijd de helft, de andere helft wordt verdeeld tussen kinderen en echtgenote. Dus met 2 kinderen gaat dat als volgt:
echtgenote krijgt 1/2 plus 1/6
kinderen krijgen elk 1/6

Als jij komt te overlijden hebben zijn kinderen geen recht op de erfenis, want die gaat naar jouw erfgenamen. Dat zijn jouw kinderen, en als die er niet zijn dan gaat het naar ouders, broers-zussen, etc.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ,ik meen 2002 ,is het erfrecht verandert, waarbij dus de echtgenote alles erft plus het zgn vruchtgebruik heeft van het kindsdeel.Dus bij het overlijden van hun vader hebben de kinderen nergens recht op. Kindsdeel komt pas 'vrij' na het overlijden van de echtgenote, daar zit hem dan ook mijn probleem.
Wil mijn kinderen al die ellende besparen, ook al ben ik met mijn 45 nog wel ff van plan te blijven :)
itsme
14 jaar geleden
In dat geval is het zorgen dat er een heldere beschrijving komt van de situatie op het moment van overlijden van de vader, dan ligt dat helemaal vast en kan daar geen ruzie over ontstaan.
Er is dus niets vastgelegd maar wel van beide kanten kinderen dan zullen ze gaan touwtrekken. Als je geen geld hebt om dit vast te laten leggen. Kan je aan de kinderen vragen wat ze willen hebben en gelijk meegeven of onderling vast laten leggen. En zo iedere zijn waardevolle spullen krijgen van hun vader en van van jouw kant. Denk aan horloge, trouwring, of foto's van hun vader. Om achteraf getrouwtrek te voorkomen. 1 iemand heeft de sleuten en haalt de waardevolle dingen er vast uit. terwijl de ander van niets wist.

Misschien is dit het moment om iedereen bij elkaar te roepen en te vragen wat ze eventueel willen hebben na het overlijden als dit niet lukt het zelf vastleggen en iedereen een copie te geven, met datum, tijdstip, aangeven dat dit met volle verstand is gedaan en in het bijzijn van bijv. de buurman en samen ondertekenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel is het zo jij bent nu de volledige erfgename. Maar omdat je geen strijd wil met de kinderen zou het fijn zijn als toch dingen op papier staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken.
Alle sieraden van mijn man zijn netjes verdeeld over alle kinderen.
Ik ben nog jong:) 45 dus om nu al iedereen bij elkaar te roepen.. plus dat ik geen contact meer heb met mijn stiefkinderen door alle toestanden over geld, vreselijk vind ik het maar ja.
Juist daarom wil ik dit voorkomen voor mijn eigen kinderen.
Ik snap alleen de wet in dit geval niet, die is hier zo onduidelijk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top, dat je het netjes hebt verdeeld over alle kinderen. Je bent inderdaad jong maar er kan altijd wat gebeuren en er eerlijk over te praten met jou kinderen en het gewoon vast te leggen is voor jou een rustpunt wat er ook nog zal gebeuren. Dan staat het in ieder geval op papier, maar jouw kinderen zijn de enige erfgenamen in dit geval maar voor hun is het ook fijn als het duidelijk is zeker als er toch ooit iets met je zal gebeuren en de kinderen zijn dan verdrietig en dan komen de anderen misschien alsnog. Misschien komt er ooit nog iemand in je leven en deze heeft ook kinderen en je vergeet het, dan herhaalt de situatie zich. Maar goed dat je erover nadenkt. Maar lieverd ik hoop dat je nog heel oud, gezond en gelukkig mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx:)
Ik ben met iemand samen die 2 kinderen heeft en mijn eigen zoon is opgevoed door mijn partner al was het zijn eigen zoon. We hebben een testament opgemaakt omdat anders an het overlijden van partner zijn kinderen zouden erven; ik en mijn zoon niet en we bovendien zijn mijn vriend en ik niet getrouwd. In het testament is vastgelegd dat ik eerste erfgename ben maar het kindsdeel niet mag gebruiken maar moet beheren tot de kinderen 21 jaar zijn. Het kindsdeel is het totale vermogen gedeeld door het aantal erfgenamen in 1e lijn.. dus ik en de 3 kinderen.. is er geen vermogen erven de kinderen in principe de lasten maar kunnen niet verplicht worden deze te voldoen; is er vermogen en daarnaast ook nog schulden mogen zij het vermogen enkel accepteren als ze de lasten er bij nemen..