identieteitskaart hallo, hoe kom ik aan een machtigingsformulier om voor mn vader een identiteitskaart aan te vragen?

mijn vader is niet in staat om zelf een identiteitskaart aan te vragen (88 jaar)
hoe kan ik dit voor hem doen?
is er een formulier die ik kan downloaden en invullen of moet ik hiervoor naar de deelraad??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Antwoorden (4)

Ga met hem mee naar de gemeente. Bij het aanvragen van een nieuwe ID-kaart moet u uw oude document(en) altijd meenemen. U kunt deze documenten inleveren bij uw gemeente, maar het is ook mogelijk deze te houden. De documenten moeten dan wel onbruikbaar worden gemaakt. Bij sommige gemeenten worden hiervoor administratiekosten in rekening gebracht. De afdeling Burgerzaken van uw gemeente kan u hierover informeren. Is uw oude paspoort of ID-kaart nog geldig bij de aanvraag van een nieuwe, dan hoeft u het document pas in te leveren als u het nieuwe afhaalt. Verlengen van uw oude paspoort of ID-kaart is niet mogelijk, hoewel het vaak zo wordt genoemd. U moet altijd een nieuw document aanvragen als uw oude verloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toevallig heb ik een soortgelijk probleem.
als het goed is heeft de gemeente een ambtenaar in dienst die hiervoor aan huis komt.
de id- kaart moet nl altijd persoonlijk in ontvangst genomen worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat probleem kom ik ook te staan, maar ik heb og nooit gehoord van een paspoortambtenaar die thuiskomt! Heb je daar meer info over?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb het burgerservicepunt gebeld, en zo een afspraak kunnen maken.
iedere gemeente hoort zo'n ambtenaar te hebben.
die komt niet zo maar aan huis, maar wel in geval van ziek of hoogbejaard zijn.
Het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor een ID-kaart.
Dat moet uw vader helaas zelf doen.

http://www.amsterdam.nl/burgerzaken/paspoort

http://www.rotterdam.nl/pdc:identiteitskaart_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan voor hem het formulier ophalen en invullen. Maar hij moet er bij zijn om het formulier in te leveren. Verder kan hij jou dan machtigen om de identiteitskaart op te halen.
Verdere punten ter overweging: Je moet je vader ook nog meenemen naar de fotograaf voor een pasfoto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat laatste hoeft niet, als je nog een goed gelijkende foto hebt.
goed gelijkend is goed genoeg, hij hoeft niet recent te zijn.