Kunnen naasten nog steeds orgaandonatie voorkomen als ik "JA" heb ingevuld?

Kunnen naasten/familie nog steeds orgaandonatie voorkomen als ik "JA" heb ingevuld op het donorregister?

Met de nieuwe of oude wetgeving?

Toegevoegd na 23 minuten:
En andersom, dus als er "nee" ingevuld is? Kan de familie dan alsnog "ja" beslissen?

Toegevoegd na 49 minuten:
En hoe zit het met dit bericht?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie-en-weefseldonatie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-een-nabestaande-de-registratie-in-het-donorregister-aanvechten
Of is dat wederom een geval waar de site van de Rijksoverheid te vroeg heeft gesproken?

LeonardN
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Nog steeds kan de familie nee zeggen als het zo ver is.
LeonardN
6 jaar geleden
Kan je dat ook met een bron/link bewijzen?
ronron1212
6 jaar geleden
Zoals je weet @LeonardN is dit een reactie en geen antwoord dus bron is hier helemaal niet van toepassing . Maar door naar het nieuws en de kranten te lenzen weet ik dit maar voor jou hier een link
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/13/de-nieuwe-donorwet-wat-verandert-er-voor-u-a1592049
bamibal
6 jaar geleden
Een Nee blijft trouwens een Nee.

Antwoorden (2)

Ja, zowel nu als straks met de nieuwe wet. Ik zag die vraag beantwoord worden in Buitenhof afgelopen zondag.
Als er geen nabestaanden zijn en het huidige codicil geeft een ja, dan kan het zelfs zo zijn dat een werkgever geconsulteerd wordt.
De paniek dat lichamen dood of zelfs halflevend leeggeroofd worden is tamelijk overdreven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nabestaanden konden en kunnen orgaandonatie tegenhouden als zij zwaarwegende bezwaren hebben, zelfs als je uitdrukkelijk als donor staat geregistreerd. Wat zwaarwegende bezwaren zijn, is de vraag, net als hoe artsen daar in de praktijk mee omgaan.