Wat betekenen "proeftijd" en "voorwaardelijk" in de rechtspraak?

De rechter kan een veroordeelde een voorwaardelijke straf en/of een proeftijd opleggen. Wat houdt dat in?

Als voorbeeld een citaat van
http://www.nu.nl/binnenland/2780025/laatste-hooligan-strandrellen-krijgt-celstraf.html :

"De rechtbank in Rotterdam legde woensdag de 21-jarige William van D. 26 maanden gevangenisstraf op, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. De rechter legde hem daarbij een proeftijd van 2 jaar op."

Wat betekent dit concreet voor de veroordeelde?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Hij hoeft maar 20 maanden in de gevangenis te zitten, als hij binnen 2 jaar weer in de fout gaat krijgt hij en de gevangenisstraf van die misdaad + de overige 6 maanden die hij dan nog moest blijven zitten.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Gaan die twee jaar in op het moment dat hij na die 20 maanden vrijkomt? Of gaan ze nu al in, zodat de proeftijd ook meetelt als hij tussendoor op verlof mag en dan iets flikt?
Powergen
12 jaar geleden
Proeftijd gaat pas in als hij helemaal vrij komt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar als hij tijdens weekendverlof in de fout gaat, dan zouden die zes voorwaardelijke maanden er toch ook bij moeten komen?
Powergen
12 jaar geleden
Dat zou ik niet weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Als hij tijdens de detentietijd in de fout gaat komt er ook de voorwaardelijke straf bij.