Wat is stuiting en schorsing bij een verjaringstermijn?

Wat betekent het wanneer je een verjaringstermijn stuit of schorst? Ik kan hier nergens voorbeelden over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (3)

Dat betekent dat er een actie is uitgevoerd waardoor de teller weer opnieuw begint met lopen. Dus als je een rekening krijgt die na 2 jaar verjaard en je krijgt na 1 jaar en 11 maanden een herinnering dan beginnen we weer opnieuw met tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verjaring schorsen
Als de verjaring geschorst is door een bepaalde oorzaak betekent dat dat de verjaring onderbroken is en na verloop van een bepaalde tijd opnieuw zal verder lopen voor de resterende termijn. Tijdens een schorsingsperiode, hoe lang die ook duurt, moet een schuldeiser de verjaring niet stuiten om zijn rechten gaaf te houden.Verjaring stuiten

Als een verjaring wordt gestuit door een bepaalde oorzaak, betekent dat dat de wettelijk voorziene termijn voor de verjaring helemaal van nul af opnieuw begint te lopen.Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat trysocio zegt is correct. Bij stuiting van een vordering kan men denken aan een aanmaning. Een aanmaning is eigenlijk, in de meeste gevallen een betalingsherinnering. Met die herinnering stuit je de verjaringstermijn. In feite verleng je de termijn hiermee.

Voor andere voorbeelden en informatie is dit een handige site: http://www.advocatenvinder.nl/rechtsgebieden/vermogensrecht/verjaring.html.