Wat zijn de mogelijkheden voor een 17-jarige om uit huis te gaan?

Thuis hebben we vaak ruzie, om kleine maar ook grote dingen.
Denk niet dat ik een tegenstrijdige puber ben, of dat ik er niks aan heb proberen te doen. Ik heb bij 5 psychologen gelopen, de rest van het gezin niet. Het heeft niks uitgehaald.
Ik speel dus al 2 jaar met de gedachte uit huis te gaan.
Na herhaaldelijk overwegen ben ik tot het besluit gekomen dat ik dit echt wil. De thuissituatie heeft invloed op mijn school en op mij als persoon.
Ik sta er wel goed voor op school, geen onvoldoendes, wel veel zesjes.
Mijn probleem is dus dat ik minderjarig ben en uit huis wil.
Wat zijn mijn rechten/mogelijkheden hierin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
66.2K

Antwoorden (4)

Ja, maar er zitten 'maren' aan.

Je bent niet meerderjarig en tot je dat bent val je onder het ouderlijk gezag. Je ouders hebben tot je 18e de plicht te voorzien in huisvesting en levensonderhoud. Daarnaast moeten ze toezien in opleiding en opvoeding tot je 18e.

Als jij een kamer huurt en je bent niet in staat om te betalen, zal de verhuurder bij je ouders verhaal komen halen.

Doe niets dan na overleg met en instemming van je ouders!

Zie nog het onderstaande (bron):
"Een moeder komt bij ons met de volgende vraag:
Mijn zoon is 17 jaar en wil gaan studeren in Amsterdam. Nu heeft hij een studentenkamer gevonden en een huurcontract getekend. Inmiddels is mijn zoon zijn bijbaantje kwijtgeraakt en kan de huur van zijn studentenkamer niet meer betalen. Nu komt de verhuurder bij mij aankloppen voor de huur. Ik heb nergens voor getekend. En de verhuurder beroept zich op het feit dat ik verantwoordelijk ben voor het handelen van mijn minderjarige zoon. Kan dat zomaar? De verhuurder had dan toch een handtekening van mij moeten vragen?

Een minderjarige is bekwaam tot het verrichten van rechtshandelingen, mits deze met toestemming handelt van zijn wettelijke vertegenwoordiger en voorts de wet niet anders heeft bepaald. (Art. 1:234 lid 1 BW).

De toestemming van een wettelijke vertegenwoordiger kan slechts aan de minderjarige worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling. Het geven van een algemene toestemming door de wettelijke vertegenwoordiger aan de minderjarige tot het verrichten van rechtshandelingen, kan niet worden verleend. (Art. 1:234 lid 2 BW).

Het is wel mogelijk een minderjarige van ten minste 16 jaar oud een handlichting te geven. Een handlichting betekend dat een minderjarige veel meer zelfstandige bevoegdheden zal krijgen. Een handlichting kan door de kantonrechter worden verleend. De handlichting wordt niet verleend tegen de wil van de wettelijke vertegenwoordigers in.

De wet geeft een onweerlegbaar vermoeden dat de toestemming aan de minderjarige is verleend indien de rechtshandeling van de minderjarige van zijn leeftijd in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk kan worden geacht en het gebruikelijk is dat de minderjarige deze zelfstandig zou verrichten. (Art. 1:234 lid 3 BW).

Het huren van een studentenkamer voor een student van 17 jaar is maatschappelijk gezien gebruikelijk. De verhuurder mocht er vanuit gaan dat de toestemming door u was verleend. Gezien de leeftijd van uw zoon bent u aansprakelijk te stellen voor zijn handelen."
Computoon
11 jaar geleden
Je zou op kamer training kunnen gaan. Met kamer training woon je op kamers op jezelf en wordt je begeleid 1 keer in de week. Het is vaak goedkoper omdat hun ook de kosten voor jou beheren. Zo kom je ook niet in geld nood en leer je op jezelf wonen.

Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat toch zomaar niet.
Een aanmelding voor kamertraining verloopt altijd via Bureau Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je wel vrijwillig aanmelden bij Bureau Jeugdzorg en vragen of je hier voor in aanmerking komt. Zowel jij als je ouders krijgen dan een interview, er wordt gecommuniceerd met school en je moet een aantal testen doen.
Overigens is kamertraining vaak eerst 24/7 begeleiding en dan pas ambulante begeleiding 1 keer per week.
Verder zijn er nog wat andere initiatieven, maar deze zijn voor mensen met een psychische en/of sociale of verstandelijke beperking die zich willen handhaven in de samenleving en dit kan alleen met een PGB via het CIZ. Hier zul je denk ik niet voor in aanmerking komen.
http://www.kompaanendebocht.nl/index.php/opgroeien-en-opvoeden/verblijf-in-de-groep via BJZ
http://www.janarends.nl/ beperking
Het eenvoudigst is om te wachten tot je 18 bent, omdat je dan een uitwonende studiebeurs (met evt. aanvulling) aan kunt vragen, zodat je financieël ook op eigen benen staat (met evt. baantje ernaast). Mijn zoon van 18 krijgt een beurs van 488 euro per maand. Wij leggen nog 75 euro per maand bij en betalen bijzondere dingen als een schoolreis of verlengen paspoort. Je hebt minimaal 37,50 euro per week nodig om van te leven, liefst minimaal 50 euro (want je wilt ook wel eens iets leuks doen.......).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Appeltje, dit hoeft niet alleen met een PGB. Het kan ook met een ZZP (Zorg Zwaarte Pakket) op basis van ZIN (Zorg In Natura). Verder een prima reactie, jammer dat hij niet als antwoord staat, dan had ik je een plusje kunnen geven.
Als de situatie echt onhoudbaar is, kun je overwegen ergens anders te gaan wonen, er zijn meerdere mogelijkheden, als je er het geld voor hebt, of als je ouders je willen en kunnen helpen, zou je op kamers kunnen gaan, maar misschien kun je ook wel bij familie of vrienden terecht, denk er eens goed over na, bij wie je je beter zou voelen. Bespreek dit, indien mogelijk, ook met je ouders, probeer zonder ruzie dit op te lossen, denk bijv aan je opa en/of oma, maak duidelijke afspraken, met zowel diegene waar je gaat wonen, als met je ouders. Maar denk hier goed over na, doe dit niet in een opwelling, of na een ruzie, neem de beslissing weloverwogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan volgend jaar ook een jaar aupair worden. Voor een jaar een ander gezin en even tijd om op adem te komen. Zorg wel dat je de middelbare school heb afgerond. Zonder middelbare school kom je nergens.als je 18 bent kun je ook een studie zoeken waar je intern kan gaan wonen zoals verpleegkunde. Of je gaat 4 dagen werken 1 dag naar school bv als verzorgende.dan kan je een kamer huren. Zorg wel dat je een studie volgt anders beland je later in dezelfde situatie als je nu thuis hebt. Zorg dat je nooit financieel afhankelijk wordt. Studeer jezelf naar de vrijheid.