Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de mogelijkheden voor een 17-jarige om uit huis te gaan?

Thuis hebben we vaak ruzie, om kleine maar ook grote dingen.
Denk niet dat ik een tegenstrijdige puber ben, of dat ik er niks aan heb proberen te doen. Ik heb bij 5 psychologen gelopen, de rest van het gezin niet. Het heeft niks uitgehaald.
Ik speel dus al 2 jaar met de gedachte uit huis te gaan.
Na herhaaldelijk overwegen ben ik tot het besluit gekomen dat ik dit echt wil. De thuissituatie heeft invloed op mijn school en op mij als persoon.
Ik sta er wel goed voor op school, geen onvoldoendes, wel veel zesjes.
Mijn probleem is dus dat ik minderjarig ben en uit huis wil.
Wat zijn mijn rechten/mogelijkheden hierin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
66.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja, maar er zitten 'maren' aan.

Je bent niet meerderjarig en tot je dat bent val je onder het ouderlijk gezag. Je ouders hebben tot je 18e de plicht te voorzien in huisvesting en levensonderhoud. Daarnaast moeten ze toezien in opleiding en opvoeding tot je 18e.

Als jij een kamer huurt en je bent niet in staat om te betalen, zal de verhuurder bij je ouders verhaal komen halen.

Doe niets dan na overleg met en instemming van je ouders!


Zie nog het onderstaande (bron):
"Een moeder komt bij ons met de volgende vraag:
Mijn zoon is 17 jaar en wil gaan studeren in Amsterdam. Nu heeft hij een studentenkamer gevonden en een huurcontract getekend. Inmiddels is mijn zoon zijn bijbaantje kwijtgeraakt en kan de huur van zijn studentenkamer niet meer betalen. Nu komt de verhuurder bij mij aankloppen voor de huur. Ik heb nergens voor getekend. En de verhuurder beroept zich op het feit dat ik verantwoordelijk ben voor het handelen van mijn minderjarige zoon. Kan dat zomaar? De verhuurder had dan toch een handtekening van mij moeten vragen?