Sahar, een 14-jarige gymnasiumscholiere uit Friesland, kwam eerder dit jaar in het nieuws, omdat zij na tien jaar terug moest naar haar thuisland Afghanistan. De publieke opinie oordeelde dat het meisje te verwesterd was om terug te keren, maar Leers hield voet bij stuk. Maar na druk van verschillende partijen kwam hij uiteindelijk met een nieuwe categorie 'echte' asielzoekers: verwesterde asielzoekers die minstens acht jaar in Nederland wonen.

Een groot deel van de Tweede Kamer vindt dat ook de wortels van Mauro in Nederland liggen. Maar waarom moet hij dan wel weg? Daar zijn verschillende argumenten voor te bedenken: Mauro is geen meisje, is inmiddels achttien, is op oudere leeftijd in Nederland gekomen en verbleef hier iets korter dan Sahar.

Maar het belangrijkste argument is dat de situatie in Angola heel anders is dan die in Afghanistan. De versoepeling in het asielbeleid die Leers eerder dit jaar doorvoerde, schrijft voor dat meisjes die in Nederland zo westers zijn geworden dat ze in Afghanistan gevaar lopen, een verblijfsvergunning kunnen krijgen. Maar de minister benadrukte tegelijkertijd dat het individuele afwegingen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vzv mij beken woonde Sahar hier met haar ouders.
Mauro heeft een moeder in Angola en dus een thuis. Althans volgens de minister en daarmee reden dat ie daarheen kan.

Los daarvan: een vreemd debat als je je realiseert dat politici die nu kritiek hebben wel de verantwoordelijken voor de huidige wetgeving zijn. Ze geven zichzelf/hun partij voorgangers nu dus een brevet van onvermogen mbt hun functioneren in het vorige kabinet waar de pvda en cda in de regering zat.

Wat mij betreft mag Mauro hier blijven als degenen die dit nu bepleiten persoonlijk borg gaan staan voor zijn levens onderhoud, financieel tenminste. Als alle voorstanders een euro betalen lijkt me dat al voldoende. Want bij afwijken van de wetgeving moet je wel zelf bereid zijn de consequenties te aanvaarden.

(Die euro betaal ook ik dan wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
een moeder in angola een thuis!? die hem als klein jongetje op een vliegtuig naar een ver land heeft gezet!?
En ik veronderstel dat deze jongen als hij van school af is gewoon gaat werken en belasting betalen,Zijn pleegouders zorgen nu voor hem dus het is geen centenkwestie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ama's als Mauro krijgen pleegouders toegewezen door de staat. Deze ouders krijgen tevens een opvoed vergoeding van de staat. Dat zal wel voorbij zijn nu Mauro 18 is, hooguit kan de knul nu een studie beurs krijgen.
Maar er is in ieder geval niemand tot op heden die bereid is de door oa de pvda afgesproken regels naast zich neer te leggen en vanwege die bereidheid tevens zelf persoonlijk zonodig de kosten daarvan te dragen...vandaar mijn opmerking over niet alleen de knul hier te laten blijven maar dan wel alle financiele risico's af te dekken door degenen die hem willen laten blijven.
flyingcrow
12 jaar geleden
Ik snap nu je redenering Reinier, ik zou er geen bezwaar tegen hebben om er financieel aan bij te dragen,als Mauro en anderen die ook in een vergelijkbare situatie zitten hier zouden kunnen blijven,want wat een gesol met mensen is het toch die er zelf geheel onschuldig aan zijn,en zoals Mauro,na eerst weggestuurd te zijn door zijn moeder, die daarna als Nederlander is opgegroeid en Nederlander wil zijn,zulke mensen hebben we hard nodig in deze maatschappij.
Omdat Mauro, in tegenstelling tot Sahar, meerderjarig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mauro mag zo goed als zeker ook blijven en in dat geval is je vraag overbodig.