Mag je administratiekosten berekenen als je een onterechte boete hebt gekregen?

Als je een bekeuring krijgt, dan betaal je daarbovenop ook nog administratiekosten. Als de boete onterecht is en je gaat in beroep, krijg je je geld terug. Mag je dan op jouw beurt ook kosten in rekening brengen? Beroep aantekenen kost immers tijd en moeite.

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Dat je administratiekosten moet betalen bij een boete, staat gewoon in de wet. En als we er gemakshalve even vanuit gaan, dat er geen wetten zijn die totale onzin bevatten, dan zullen die administratiekosten heus wel ergens op gebaseerd zijn. Daar is ook niet zoveel fantasie voor nodig. Die boete moet verstuurd worden, de acceptgiro die erbij zit kost geld, en de mensen die de hele dag met die boetes in de weer zijn, moeten ook betaald worden.

Dat jij recht hebt op gemaakte kosten, wanneer je onterechte boetes krijgt, staat niet in de wet. Justitie heeft dus al een voorsprong, maar dat houdt niet in, dat je dit niet zou kunnen proberen. Toch zal het je nooit lukken om zomaar even een notaatje te sturen met 6 Euro administratiekosten. Hooguit is er een kleine kans op succes, als je iets kunt aantonen. B.v. dat je door de onterechte boete, een halve dag vrij hebt moeten nemen, 3 uur hebt moeten telefoneren, om je gelijk te krijgen, of op een andere manier schade hebt geleden.

Toch is dit allemaal theorie: want de praktijk zal zijn, dat mensen die gelijk krijgen, en hun bezwaar tegen de boete gegrond wordt verklaard, blij zijn dat ze van die boete af zijn. Er zal bijna niemand zijn, die er dan ook nog iets aan wil verdienen.

Eventueel kun je ook nog naar de rechter stappen, als je echt vindt dat jij recht hebt op gemaakte kosten. Maar ook daar zal de praktijk zijn, dat niemand voor 6 Euro naar de rechter stapt. Dat wordt pas interessant, als je onterecht 14 dagen in de cel hebt gezeten. Dan kun je wat meer vragen dan alleen administratiekosten, en de schade die je hebt geleden is ook wat makkelijker aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Tuurlijk mag je die in kosten in rekening brengen. Waarom zou dat niet mogen. Of je de kosten ook daadwerkelijk vergoed krijgt, geen idee. Ik denk dat je wel een van de eersten bent die het doet. Interessant dus deze stelling.