Is er een wet die iets zegt over de uitzetting van illegale in Nederland? Eventueel i.c.m. het zogenaamde "verwesteren" van jongeren.

Ik heb namelijk het idee dat als een zaak van een illegaal persoon groot wordt uitgemeten in de media en er landelijk medelijden wordt gewekt dat de persoon dan uiteindelijk gewoon mag blijven. Meer als een gebaar van de politiek als dat het gebaseerd is op een wet.

Op het moment is er zo een "prive"zaak gaande in de politiek. Deze persoon wordt waarschijnlijk uitgezet omdat diegene gewoon illegaal is, maar nu wordt er wel weer eerst over die persoon vergaderd in de 2e kamer. Dus er is nog steeds een kans dat diegene mag blijven.

Mijn vraag is dus: op welke wetten zijn dit soort besluiten gebaseerd? Zijn er wetten die spreken over de omstandigheden dat iemand uitgezet kan worden?
Of wetten die spreken over de verwestering van jongeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen mens is illegaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff, dat is even de meest politiek correcte reactie die je kan geven... Alleen heeft jouw definitie van illegaal niets te maken met mijn vraag.

Het beste antwoord

Je vraag, omstandigheden dat iemand uitgezet kan worden.
Onze grondwet zegt dat er niemand uitgezet kan worden naar een land wat in oorlog is of hevige binnenlandse onlusten heeft.

Voor wat betreft de vreemdelingenwet het volgende.

In bijna alle gevallen zal er binnen een 6 maanden, ten minste binnen een jaar een beslissing vallen voor de vreemdeling die asiel aangevraagd. In de meeste gevallen zal dit negatief zijn voor de aanvrager en deze zal NL moeten verlaten.

Nu komt het, daar kan men bezwaar tegen aantekenen. Dat zal in behandeling worden genomen. Tegen die uitslag kan men in beroep gaan. Als daar weer een beslissing over is genomen kun je weer in bezwaar gaan, dan weer in beroep enzovoort totdat de beslissing onherroepelijk is geworden. (Kan idd 8 jaar duren)

Als je dan de media opzoekt en zegt dat je zielig bent en al zolang binnen NL leeft, gaan diverse mensen zich ermee bemoeien. Ook degenen die er geen verstand van hebben en dan een steeg een GUMUS-steeg gaan noemen, om zoveel mogelijk stemmen te krijgen om terug te kunnen keren als burgemeester in Amsterdam.

Er spreken dus geen wetten omtrent de verwestering. Dat is in het leven geroepen door de media.

Dus de grondwet maar ook de Vreemdelingenwet en daarnaast diverse besluiten praten over de omstandigheden waaronder iemand uitgezet kan worden.

Ik hoop dat eea nu een beetje duidelijk is geworden.