Ik ben opgelicht op marktplaats krijg ik als de dader gepakt wordt mijn geld terug dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
Zie het als leergeld voor een volgende keer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@107107, u bent niet de eerste en helaas ook niet de laatste die slachtoffer wordt van deze handelssite. Vooral de laatste weken is het weer prijs.
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/artikel/oplichting-via-marktplaats/#/
Inderdaad, een gewaarschuwd mens geldt voor twee. De trucs zijn echter zo geraffineerd, daar kun je je met de beste wil van de wereld niet voor 100% tegen wapenen. Zelfs de meest oplettende koper kan slachtoffer worden. Helaas. Als je rekening houdt met alle bekende trucs, hebben de oplichters alweer een nieuwe truc verzonnen.
https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/hoe-voorkom-ik-oplichting-bij-het-verkopen-via-een-handelssite/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelfs voor de meest oplettende koper/verkoper geldt: 100% garantie dat men niet wordt opgelicht bestaat niet.
Pieterke
4 jaar geleden
Reken er maar niet op.

Antwoorden (2)

Er is een kleine kans dat je het geld terugkrijgt, als de dader het geld nog (niet uitgegeven) heeft.
Slechts een op de tien mensen die in 2018 werden opgelicht bij een online aan- of verkoop, kreeg geld terug, aldus cijfers van het CBS.
.
Tips voor veilig betalen:
- via Paypal
- via Betaalverzoeken met iDEAL of Gelijk Oversteken Service (risico: de verkoper wordt door de koper naar een valse site geleid).
- contant bij aflevering (risico: er wordt met vals geld betaald).
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Veilig betalen bij aankopen via een handelssite bestaat niet. Je kunt alleen het risico verkleinen, maar dan nog. Op websites als eBay of Marktplaats weet de koper nooit of de verkoper te vertrouwen is. Banken geven geen informatie.
Bij een flink aantal antwoorden op de vermelde startpagina in de bron heb ik mijn bedenkingen. Zoals Marktplaats inlichten die dan het het IP zal blokkeren of ook aangifte doet op verzoek.
Als men reageert op een advertentie op een handelssite zoals bv Marktplaats of het moederbedrijf Ebay en van mening is via deze handelssite te zijn opgelicht kan er aangifte worden gedaan op het politiebureau. Van belang is dat de aangever kan bewijzen dat er geld is overgemaakt, in ieder geval door de aangever een tegenprestatie is verricht.
Of een zaak in aanmerking komt voor verder onderzoek is afhankelijk van wat er met het Openbaar Ministerie is besproken. Door het grote aantal meldingen dat binnenkomt bij het Openbaar Ministerie wordt er niet in alle gevallen een opsporingsonderzoek gestart en is de kans groot, ook als de verdachte bekend is, dat de zaak wordt geseponeerd.
Een schadevergoeding of geld terugvragen kan alleen als de oplichtingszaak via het Openbaar Ministerie wordt voorgelegd aan de rechter. Het is van belang dat de aangever bij de aangifte, dus tijdens het aangifteproces, officieel vraagt voor schadevergoeding of teruggave van het geld. De officiële term heet: ‘u voegen als benadeelde partij’. Hebt u dat gedaan dan zal de officier van justitie, als de vermoedelijke dader bekend is en de zaak voor de rechter komt, de rechter vragen ook een uitspraak te doen over een schadevergoeding of terugbetaling. Belangrijke voorwaarde voor deze uitspraak is natuurlijk dat de rechter oordeelt dat de verdachte schuldig is aan het ten laste gelegde.
Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u hulp vragen om de schade te verhalen. Een rechtsbijstandverzekering is een natura-product hetgeen betekent dat zij zelf geen geldbedrag uitkeert maar alleen hulp biedt door gebruik te maken van een rechtshulpverlener om de schade te verhalen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering, dan kan uw verzekeraar u wellicht helpen om de schade te verhalen, afhankelijk van wat er in de voorwaarden staat. Neem in ieder geval contact op met de maatschappij.
De benadeelde aangever moet er wel rekening mee houden dat de veroordeelde geen geld (meer) heeft en waar niet is verliest zelfs de keizer zijn recht.
De politie heeft geen rol in schadebemiddeling tussen benadeelde en de tegenpartij.
Toegevoegd op 18 januari 2020 10:23: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Zou de benadeelde een civiele zaak moeten of kunnen aanspannen om de schadevergoeding alsnog daadwerkelijk te ontvangen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni, een civiele procedure starten kan maar of het verstandig is, is een tweede. Het is meestal een lange en kostbare route met een onzekere afloop. Om de procedure te starten heb je vaak een advocaat nodig, alleen al voor het uitschrijven van de dagvaarding. Is het werkelijke adres van de vermoedelijke oplichter bekend of moet de advocaat dit achterhalen. Meestal zijn het fake adressen. Is er geldig bewijs of er wel of niet is betaald en wel of niet geleverd? Degene die de procedure start moet voor de proceskosten opdraaien, zoals griffierechten tenzij de rechter anders beslist. Ook na het winnen van de zaak is de starter een illusie armer als de dader bv belastingschuld heeft of geen geld. Een kale kip blijft een kale kip. Verlies je dan zit je wat de kosten betreft zeker met de gebakken peren.
Wegens de hoge kosten en de wankelmoedige zekerheid van een positief resultaat heb ik de mogelijkheid van een civiele procedure niet gemeld. Niet alle advocaten zijn zakkenvullers.
Ivana
4 jaar geleden
Geweldig stukje. Als je dit leest denk je al gauw: La-maar-zitte.
De keizer verliest hier niet alleen zijn recht, maar zelfs de moed om er achteraan te gaan. :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Verhelderend.
Doet denken aan tv programma dat achter oplichters aan gaat. Kan niet op de naam komen. Bedankt voor de informatie, JoanDArc.
Zo jammer dat kleine -nou ja- criminelen er vaak mee wegkomen, gebrek aan geweten lijkt genoeg te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Jodokus52, bedoel je dit Nederlandse tv-programma met medewerking van Kees van der Spek.
https://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-op-het-internet/videos/2So5eVCGPwd/oplichters-op-het-internet/
Ik vind dat ook kleine criminelen er niet mee weg mogen komen. Grote criminelen zijn meestal ook klein begonnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt @JoanDArc, Kees van der Spek deed onderzoek naar allerlei soorten van oplichting in binnen- en buitenland. Onvoorstelbaar wat je ziet, ook het gemak waarop en door eenzelfde dader / verdachte eindeloos toegepaste tactieken.