Als je een woning heb gekocht, en er zit schuld op zoals meestal, is het huis dan van jou of van de bank?

Velen zeggen dat het van de bank is omdat je het niet heb afbetaald, en anderen zeggen weer: het is van jou, het staat op jouw naam

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is van jou, je krijgt er ook de eigendomspapieren van. Maar de bank mag het zonder toestemming van de rechter verkopen als je je verplichtingen niet nakomt. Dat is het recht van hypotheek.

Bij een gewone afbetaling geldt overigens ook dat je meteen eigenaar bent. Alleen bij huurkoop word je pas eigenaar na de laatste betaling.

Toegevoegd na 15 minuten:
NB: als het huis van de bank zou zijn, zou de bank ook het eigenaarsdeel van de WOZ moeten betalen. En zou je de WOZ-waarde van het huis ook niet hoeven op te geven aan de Belastingdienst (omdat het niet van jou zou zijn).
Computoon
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus voor je leuke aanvulling. :)