Mag een politieman je gericht beledigen?

Ik heb een hele grote hanekam en gisteren liep ik met een paar vrienden uit de kroeg en toen kwamen er een paar politiemannen op de fiets en vroegen wat we aan het doen waren. Op een gegeven moment begon er een met een felle lamp in me ogen te schijnen en zei letterlijk "wat heb jij nou voor ding op je kop zitten!" met een lachende stem. En zei daarna letterlijk "vind het er niet uit zien".
Mag dat als politieman?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een klacht indienen zou ik je adviseren, wie weet wat die agent nog meer op ze kerfstok heeft..

Hij zei (ik) vind het er niet uit zien. DAT is het uiten van een mening. eest echter zei de diender, Wat heb jij nou voor een ding op je kop zitten. De belediging zit hem in het woordje KOP. Je hebt immers een hoofd. Als je vrienden eenduidig kunnen getuigen dat de agent bovenstaande uitsprak, beledigt hij een burger en dat is verboden. Of je er werk van wil maken is een eigen keus, het zou redelijk zijn als de agent je zijn excuses aanbiedt. Afhankelijk van je getuigen, de andere agenten en de klantvriendelijkheid van de baas van deze agent zal dat ongeveer het hoogst haalbare zijn. Ik zou mij ook behoorlijk geïrriteerd voelen. Ware het andersom , dan had je een bon te pakken en dat is recht-ongelijkheid. Je hoofd is geen kop maar dat zal een koppige agent die zijn hoofd er niet bij heeft niet snel eerlijk toe willen geven. Zo een agent zou je eens op zijn nummer moeten (laten) zetten. Er is echter verschil in gelijk hebben en in gelijk krijgen. Succes (er bestaat ook nog zoiets als een ombudsman)

Wat een domme opmerking! Maar helaas, dit is niet strafbaar. Wel als je het anders zou formuleren. Zou hij gezegt hebben ;'Het ziet er niet uit.' dan zou het strafbaar zijn. Maar deze man heeft het bewust of onbewust met "de ik-vind-boodschap" gebracht, dat is voor de wet uiting van mening. Maar ik blijf het ongepast vinden, zeker voor een politie agent. Tuurlijk is hij ook maar een mens maar hij zou toch het goede voorbeeld moeten geven. Laat maar gewoon gaan, het zegt niks over jou, maar over het niveau van deze man!

Ja, dat mag. Het feit dat hij agent is maakt geen verschil, want al was hij putjesschepper, dat mogen mensen nog steeds over zo'n ding zeggen. Ik vind het er ook niet uitzien, maar ik vind het niet nodig dat te zeggen. Agenten zijn vaak mannetjes die vinden dat ze dat soort dingen moeten zeggen. The hand that rocks the cradle is the hand that rules the world. (background info is dat mijn exvrouw nu zes jaar les geeft op de politieacademie, en ik dus veel van die cultuur meekreeg en nog steeds krijg). Het is niet nodig om te zeggen, maar ja, als jij wilt provoceren door je dusdanig te profileren (wat je toch een stukje doet), moet je er niet gek van opkijken als er mensen zijn die je uitlachen. Can't stand the heat? Stay out of the kitchen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100