Mag iemand zijn auto een half uur tot een uur gewoon laten ronken?

Je kent het wel het is koud dus ga ik mijn auto even opwarmen. An sich heb ik daar geen problemen mee. Hoewel slecht voor de motor kan ik ermee leven. Maar in mijn straat woont een gezin (die geloof ik wel 5 auto's hebben) en 's morgensvroeg doodleuk hun auto's (1 of 2 tegelijk) laten ronken. Ze zetten de auto aan doen hem op slot en gaan binnen zitten wachten. Een half uur is heel normaal, soms tegen het uur aan.

De politie doet niks. Het is namelijk niet verboden bij de wet. Een agent zei zelfs tegen me, als hij APK is gekeurd mag ie zelfs de hele dag zijn auto laten ronken.

Ik vind dit not done. Stankoverlast, herrie (zeker bij dieselauto) fijnstof en vooral asociaal. Wat is hier tegen te doen. Het gezin is er al op aangesproken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.4K
paulus811
12 jaar geleden
Maar je doet het zelf ook! Misschien minder lang, maar zet die auto aan en rij weg. Ik erger me kapot aan dat gedrag en die stank waar ik met de fiets doorheen moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn auto staat in de garage. En als ik bij mijn ouders weg rijdt dan spuit ik even de ruit schoon. Laat hem nooit langer dan 5 minuten ronken. Is wat anders dan een half uur tot een uur he.
paulus811
12 jaar geleden
Is niet anders, het is alleen korter. En 5 minuten in de uitlaatgassen van een ander staan is geen pretje. Mijn buren doen dit ook, precies onder mijn slaapkamerraam. En dan is 5 minuten ronken heel lang, 5 minuten om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp jou helemaal Paulus811. Mijn buurman stond vroeger toen ik nog kind was ook altijd lang te ronken in zijn Simca. Daarboven sliep ik ook. Dat ik nooit vergast ben is een wonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom doe je dat eigenlijk? Auto's hoeven niet op te warmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A omdat sommige mensen koukleumen zijn B omdat hun ruiten zijn bevroren. C omdat deze tokkies alleen maar aan hunzelf denken of gewoon dom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het als je ze aan kan tonen (bijv. met een artikel van de ANWB) dat het slecht is voor de motor. Het lijkt me een gezin waarvoor de auto's heilig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het in Duitsland allang verboden je koude motor stationair warm te laten draaien. Kwestie van tijd denk ik, dat het hier ook verboden wordt, en uiteindelijk overal binnen de EU.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Duitsland mag je je auto ook niet op straat wassen. Heel normaal. En bij zebrapaden staat zelfs de grootste aso keihard op de rem. Die zijn daar heilig, maar ja ik woon in Nederland polderland waar alles mag en kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Corsa66 vergis je niet: rij in Nederland geen voetganger of (brom-) fietser aan (buiten jouw schuld), want je "hangt" altijd als automobilist.

Het beste antwoord

Het is inderdaad - helaas- niet verboden ; het is gewoon buitengewoon asociaal gedrag. Niet erg milieuvriendelijk ook trouwens. Ik ergerde me altijd dood aan ouders die met koud weer bij het schoolplein hun auto rustig een half uur laten roken, waar allemaal mensen (met de fiets) bij op straat staan. Walgelijk Tokkie-gedrag.

Er is wellicht een kleine uitzondering op het punt dat je geen overlast mag veroorzaken, maar an sich duurt dit net effe te kort om tegen op te kunnen treden, en hebben mensen er vaak een soort van ' reden' voor om dit te doen ; te lui om te krabben bijvoorbeeld, of te beroerd zijn zichzelf met een jas oid warm te houden in een koude auto. Egoïstisch en asociaal, natuurlijk, maar helaas voorlopig nog niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gasten zijn er ook. Of hun vrouw gaat naar de dokter of therapeut en manlief laat zijn auto een halfuur doorronken. Ik vind dit echt NOT DONE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het kunnen proberen door ze, bijv. via een ANWB-site, er op te wijzen hoe slecht het voor de motor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opnieuw voor mij het beste antwoord, bedankt! Heb Groen Links hier eens een mail gestuurd, maar die partij reageert nooit. Vreemde partij wel in willen staan voor Groen maar daar zelf niks voor doen.

Andere antwoorden (2)

Je geeft in feite je eigen antwoord. De politie doet er al niks tegen omdat het niet officieel verboden is.

Het gebeurt ook vast op een tijd dat je er niet wegens geluidsoverlast over mag klagen dus jou blijft gewoon de ergernis, HELAAS

Je maakt je (terecht) erg boos dat er mensen zijn die ZO alleen met zichzelf bezig zijn dat het ze niks kan schelen hoeveel overlast ze anderen bezorgen.

Helaas zijn er daar tegenwoordig nogal wat van.

Maar echt troost je, de meeste mensen zijn nog wel aardig en prettig maar die vallen gewoon minder op
12 jaar geleden
Ik heb onderstaande gevonden:

Verder is er hier in de buurt buurtbemiddeling. Nog nooit mee te maken gehad, maar schijnt soms wel effectief te zijn.

Hoe is het gezin er overigens op aangesproken? Vriendelijk, boos, oplossingsgericht of verwijtend? Kan namelijk ook nogal eens verschil uitmaken, de manier waarop je het zegt :)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben een telefoontje gehad van de politie zelf en ze zijn er zelfs voor langsgekomen en hebben hen daarop aangesproken. Deze agent is bij mij persoonlijk langs geweest. Hij zei ik heb ze er op aangesproken, maar meer kan ik wettechnisch niet doen. Dus als ze er mee doorgaan dan kan ik verder niets meer doen.