Hoeveel uitkeringen hebben wij in Nederland?

Ik ken alleen de WW en bijstandsuitkering maar welke uitkeringen heb je nog meer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

AOW – Algemene Ouderdomswet
Anw – Algemene nabestaandenwet
Wajong – Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten
AKW - Algemene Kinderbijslagwet (AKW)

WW - Werkloosheidswet
ZW - Ziektewet
WIA - Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
WAO - Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering

Uitkering uit Toeslagenwet
Uitkering op grond van IOW (Wet inkomensvoorziening oudere werklozen)
Uitkering op grond van IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers)
Uitkering op grond van IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikten gewezen zelfstandigen)

enz. enz.

En we hebben natuurlijk nog de Zorgtoeslag, de Kinderopvangtoeslag, de Huurtoeslag...

Ik denk al gauw een stuk of 30 maar niet allemaal uit dezelfde bron. WW en bijstand zijn bijv. niet vergelijkbaar met elkaar (alhoewel het allebei uitkeringen zijn. Bijstand komt uit de belastingpot die wij allen vullen en wordt geregeld door de gemeenten. WW is een werknemersverzekering waarvan de premie door werkgevers wordt betaald en waarvan het uitkeren wordt geregeld door het UWV).
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

WAO , AOW , WAJONG , WIA , WAZ , ZIEKTEWET ,