is dj zijn niet illigaal?

Alle dj's die ik ken branden gedownloade nummers op cd's waar ze niet voor hebben betaald. En krijgen na hun optreden in de clubs gewoon zwart betaald.

Wat zijn de regels voor een dj die in een club draait? Moet hij al zijn nummers kopen? Moet hij in de club "wit" werken en dit aangeven bij de belasting dienst?

We gaan uit van onbekende dj's

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (4)

De wet zegt dat illegaal gedownloade muziek alleen voor privé gebruikt mag worden en niet mag worden verspreid.

In het openbaar gebruiken van deze muziek is dus volgens de wet verboden en strafbaar.

Toegevoegd na 53 seconden:
Als de dj's in het openbaar muziek willen gebruiken moeten ze hiervoor gewoon betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ze moeten het werk ook opgeven bij de Belastingdienst en belasting betalen over het ontvangen geld. Als ze betrapt worden op het gebruik van illegale muziek kunnen ze ook een grote boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dj's die werken en geld verdienen moeten werken met legale nummers (bijvoorbeeld kopen via Itunes online winkel). je lokale cafe heeft waarschijnlijk wel alles 'illegaal', maar er wordt daar niet streng op gecontroleerd. de grotere artiesten kopen wel alles netjes, die riskeren de problemen niet voor de paar euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DJ zijn is niet illegaal. De manier waarop ze werken en zoals jij die beschrijft is (oude wetgeving) en wordt(nieuwe wet in de maak) illegaal.

Thuiskopieën
Op dit moment laat de Nederlandse wet het toe dat iedereen ‘thuiskopieën’ mag maken van films, elektronische boeken en muziek. Daarom is het downloaden van deze bestanden ook niet illegaal. Het aanbieden ervan is dat wel.

Geen boete
Het downloaden van een film of liedje zonder ervoor te betalen wordt in de plannen van Teeven onrechtmatig. Er komt daarmee geen boete of andere straf op. Wel maakt de wet het mogelijk voor rechthebbenden om op te treden tegen websites die films en muziek aanbieden waar auteursrechten op zitten. De rechter kan dan bepalen dat sites, ook buitenlandse sites zoals de bekende ‘torrent’site Pirate Bay, door ‘access providers’ onbereikbaar moeten worden gemaakt voor Nederlandse computers.

Heffing afgeschaft
Teeven wil de zogenoemde thuiskopieheffing, een heffing op blanco CD’s en DVD’s, afschaffen. Bij DVD’s gaat het om ongeveer 60 cent per schijfje.

Positief
Buma/Stemra is zeer positief over de maatregelen en noemt die ‘een cruciale stap voorwaarts voor alle componisten in Nederland die al jaren aan moeten zien dat hun werk gratis wordt verspreid’. De maatregelen die Teeven voorstelt zijn volgens Buma/Stemra ‘proportioneel’ omdat de focus ligt op de websites en de consument wordt ontzien.