wanneer krijgen verenigingen subsidies?

Ik moet deze vraag voor mijn school beantwoorden. Maar nu heb ik gegoogled maar word er niet echt wijzer van. Weten jullie het misschien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Als verenigingen een daadwerkelijk belang heeft volgens haar statutaire doeleinden dat samenvalt met belangen van Gemeenten/Provincies/de Staat, dan kan het bestuur vd vereniging subsidie aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vereniging een sociale functie heeft.
Dus richt je een voetbalvereniging op voor alleen je eigen familie dan maak je geen kans, als de vereniging is voor de hele wijk, of het hele dorp dan maak je wel kans. Maar je hoeft niet alles te googlen, een telefoontje naar gemeentehuis of stadskantoor kan ook veel antwoorden geven.
anneliez
12 jaar geleden
Een vereniging krijgt subsidie als ze die hebben aangevraagd, en de aanvraag is toegewezen. Punt.
Welke instantie welke aanvraag honoreert wordt bepaald door het betreffende subsidiebeleid. Een gemeente subsidieert bv sport- en cultuurverenigingen, het ministerie van landbouw subsidieert studieclubs van boeren en vissers, en de provincie subsidieert de restauratie van molens, om maar wat te noemen.
Een algemene eis, die in alle verordeningen en beleidsplannen staat, is dat de subsidie-ontvanger bijdraagt aan het algemeen belang, en/of een belang wat de overheid tot zijn verantwoordelijkheid rekent.
Je kunt onderscheid maken tussen prestatie- en instandhoudingssubsidie. Prestatiesubsidie krijgt de buurtvereniging bijvoorbeeld voor het organiseren van een huttenkamp voor de kinderen, instandhoudingssubsidie wordt bv gegeven aan een politieke partij. De subsidiegever vindt het belangrijk dat er politieke partijen zijn, maar wil hen uiteraard niet voorschrijven wat ze moeten doen. In verreweg de meeste subsidie-toekenningen is opgenomen welke prestatie geleverd moet worden. Vervolgens wordt daarop gecontroleerd, en als dat OK is wordt de subsidie definitief. Zo nee, dan moet er worden terugbetaald.
teusvh