Wat heeft een crimineel arresteren in zijn cel voor zin? Hij zit toch al vast (in de letterlijke betekenis van het woord)

Of heeft dit meer een formele functie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een crimineel moet altijd op zn rechten gewezen worden en verteld/medegedeeld worden wat hij heeft gedaan, ook al zit hij toch al in een cel. Dit is denk ik meer het formele gebeuren, dat hij gearresteerd wordt, wil dan zeggen; opnieuw een proces in waarbij de straf wordt bekeken en de misdaad ed, en hij krijgt zijn rechten weer te horen. Door hem te arresteren heeft hij het recht om er tegenin te gaan, en de aanklager heeft het recht om meer jaar voor hem te eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij zal misschien verhoord worden, plus dat het natuurlijk wel meegedeeld moet worden dat hij gearresteerd wordt :)
Misschien is er juridisch ook nog wel een verschil met alleen verhoren en meedelen dat hij verdachte is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal mag iemand maar een beperkte tijd in voorarrest zitten. Als je hem op verdenking van een ander misdrijf opnieuw arresteert gaat er een nieuw voorarrest in. Je kunt hem dus langer vasthouden om in die tijd meer bewijslast te vergaren.