De wietpas is afgeschaft.

Op maandag 19 november 2012 heeft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie een brief geschreven aan de Tweede Kamer, waarin hij onder meer heeft aangegeven dat de wietpas niet (verder) zou worden ingevoerd. Gemeenten moeten regels gaan stellen aan de bezoekers van coffeeshops, maar krijgen nog enige tijd om dit te realiseren.

www.nu.nl meldde hierover op maandag 19 november 2012 onder meer:

"Gemeenten mogen zelf hun beleid rond coffeeshops en drugsoverlast gaan bepalen. Daarnaast wordt de veelbesproken 'wietpas' per direct afgeschaft.

Dat schrijft minister Ivo Opstelten maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Voor het hele land gaat gelden dat bezoekers van coffeeshops moeten aantonen dat ze in Nederland wonen voordat ze drugs kunnen kopen.

Dat kan met een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning, in combinatie met een uittreksel uit de gemeentelijk basisadministratie. Gemeenten mogen echter zelf bepalen wanneer ze gaan controleren of coffeeshops deze regels ook uitvoeren.

Opstelten vertrouwt erop dat gemeenten samen met politie en justitie goede plannen maken om de overlast tegen te gaan. ''Op lokaal niveau heeft men het beste inzicht welke maatregelen effectief zijn", aldus Opstelten.

Prioriteiten

Gemeenten mogen van de minister zelf prioriteiten stellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eerst coffeeshops sluiten of coffeeshops uit de buurt van scholen plaatsen, voordat ze gaan controleren of coffeeshops enkel mensen bedienen die in Nederland wonen.

Dat biedt grote steden met veel toeristen, zoals Amsterdam, nog wat ruimte. De hoofdstad zou bijvoorbeeld andere prioriteiten kunnen stellen, zodat toeristen nog even in de coffeeshops welkom zijn. Opstelten heeft geen datum genoemd waarop de gemeenten uiterlijk de regels moeten gaan handhaven.

Wietpas

De 'wietpas', die officieel clubpas heet en een registratie van klanten van coffeeshops inhoudt, is volgens Opstelten niet meer nodig omdat de overlast door drugstoeristen is verminderd. Tegelijkertijd hoopt hij dat Nederlanders die moeite hadden met de registratie en dus op straat hun drugs kochten, weer naar de coffeeshop gaan.

Opstelten adviseert gemeenten om voor het nieuwe jaar een plan te maken, omdat dan de nieuwe regels gaan gelden. Hij benadrukt dat zijn beleid geen vrijkaartje is om niets te doen. ''Ik moet zien dat er serieus wordt aangepakt'', zegt Opstelten."
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen aanvulling mogelijk.
Antoni
11 jaar geleden
theodbn, de wietpas is nu wel afgeschaft -dat blijkt duidelijk uit mijn antwoord-, maar weet de gemiddelde coffeeshopbezoeker in Amsterdam nu waar hij aan toe is en wat hij moet doen en meenemen, als hij wiet wil kopen? Is Amsterdam er in geslaagd voor 1 januari 2013 nieuw beleid te ontwikkelen, zoals de minister graag wilde zien? En waaruit bestaat dat nieuwe beleid? Met die vragen zit ik nu een beetje, en daarop weet ik de antwoorden niet. Een duidelijk antwoord op de concrete vraag heb ik gegeven, maar is de vraagsteller hiermee nu geholpen? In de praktijk zullen er, denk ik, trouwens weinig problemen zijn, want er staat geen controleambtenaar naast als iemand iets wil kopen in een coffeeshop, maar de vragen blijven wel bestaan...