mijn auto is door een andere (bij mij bekende) weggebruiker total loss gereden. Wat zijn mijn (financiele) rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
10 jaar geleden
wat bedoel je met rechten je bent toch verzekerd.

Antwoorden (2)

Afhankelijk van je verzekering
All Risk : volledige vergoeding
anders niet dus.

Er is nog een mogelijkheid dat je iets krijgt uit een fonds, Waarborgfonds autoverkeer.

Zie link

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had gelezen "bij mij ONbekende"...

Nu liggen de zaken anders.
Meer achtergrond informatie is nodig.
Is de ander [de chauffeur] verzekerd?
Was het bij jouw verzekering bekend dat deze chauffeur de auto gebruikte?
Was de auto geleend, of gestolen of was er sprake van joy-riding?

Was het met jouw toestemming dat de ander in jout auto reed?

Nu de chauffeur bekend is, zou het Waarborgfonds geen rol spelen hierin, daar gaat het om een onbekende, andere, auto...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij de ander op hem in is gereden. dan hoef hij niet allrisk te zijn verzekerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij de ander op hem in is gereden. dan hoef hij niet allrisk te zijn verzekerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij iets uitlenen ben je nooit verzekerd en moet je het onderling oplossen
Utrecht
10 jaar geleden
Je vraag is niet helemaal duidelijk: is er een ander tegen jou aan gereden of heeft er iemand anders in jouw auto gereden en deze total-loss gereden?
In het laatste ben je geheel afhankelijk van je eigen autoverzekering....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben denk ik niet helder geweest in mijn vraagstelling. Terwijl ik in mijn auto reed is mijn auto door een andere auto aangereden. ( Om precies te zijn stond ik stil om af te slaan, auto B stond stil achter mij en auto C knalde in volle vaart op auto B, welke door de harde klap doorschoot tegen mij aan. ) Ik heb de gegevens van de automobilisten in kwestie.
Kunt u mij vertellen hoe het nu verder zit?
Verzekeraars onderling hebben een regeling (Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling; (klik hier voor die overeenkomst) waarbij dit soort aanrijding al geregeld is zonder dat de gehele voorgeschiedenis wordt bekeken.

Deze regeling houdt in dat bij een kettingbotsing de verzekeraar van het achterop rijdende motorrijtuig de schade betaalt van het direct ervoor rijdende motorrijtuig, indien het erachter rijdende motorrijtuig botst in enig deel van het aanrakingsvlak van het direct ervoor rijdende motorrijtuig. Dit geldt ook bij afslaan. De Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling heeft als doel de materiële schaden in het verkeer tussen de aangesloten verzekeraars effectief en efficiënt af te handelen. De wet is uitgangspunt voor de OVS, maar dit wordt in de OVS gestandaardiseerd door de botsingsituaties abstract te regelen. Dat wil zeggen dat de schuldvraag of fouten, die volgens de wet leiden tot eigen schuld, buiten beschouwing worden gelaten. De OVS geldt alléén tussen de aan deze overeenkomst deelnemende verzekeraars, waarbij de contractuele relatie tussen verzekeraar en verzekerde op geen enkele wijze wordt beïnvloed. Dit betekent dus dat deze regeling nooit van invloed kan zijn voor de verzekerde zelf. Voor bijvoorbeeld het eigen risico en de schadevrije jaren zal de Nederlandse wetgeving van doorslaggevend belang zijn.