Zijn er verschillen tussen de bevoegdheden van rechercheurs van Nederland en Amerika? Aangezien zij in VS detectives worden genoemd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Absoluut. Echter dat heeft niets met de naam te maken. Detective is gewoon de Engelse benaming van het Franse Rechercheur wat wij gebruiken.

Maar qua bevoegdheden, enorme verschillen. De Nederlandse opsporingsambtenaren hebben rekening te houden met de BOB wetgeving. (Bijzondere Opsporingsbevoegdheden). Hier in Nederland mag je bv niet zomaar iemand stelselmatig observeren en volgen.
Dat mag alleen op bevel van de officier van justitie.

Nog een voorbeeld: Pseudokoop (dat de politie zich voordoet als koper van bv gestolen goed of illegale producten) mag zelfs alleen op bevel van de hoofd officier en is aan (belachelijk) veel regeltjes gebonden.

De "detectives" in Amerika mogen in tegenstelling tot de rechercheurs hier op eigen initiatief een "sting-operation" opzetten. Ze mogen zich voordoen als crimineel als ze denken dat dit bewijs aan het licht brengt en mogen zelfs de echte criminelen uitlokken tot het begaan van een crimineel feit.

Dat mag in Nederland tot bepaalde hoogte en wat ik al schreef, onder zeer strikte regels.

Ook mag er in Amerika heel makkelijk deals gemaakt worden met criminelen om bij de grotere vissen terecht te komen. Hier zo goed als "not done". Onlangs was er op het nieuws nog een discussie over.

En zo zijn er legio meer voorbeelden te noemen. Nederland hangt samen aan regeltjes en voorschriften. Primair is dat juist goed, secundair draven ze hier weer door. Want niemand wil zijn handen branden en of verantwoording afleggen. Denk aan de Commissie van Traa.