De reden is dat "slechte genen" in je familie zo dubbel zo sterk worden, waardoor de kans op gehandicapte kinderen toeneemt. Een beroemd geval is de zogenaamde Katwijkse Ziekte, zie 2e onderstaande link. De nederlandse wetgeving is hier op aangepast, dus daarom verbiedt die familietrouwerijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat mag wel, maar het ligt eraan welk familielid:

Het Burgerlijk Wetboek bepaalt in artikel 1:41 dat het verboden is te trouwen met:

iemand van wie je afstamt (je ouders of grootouders);
iemand die van jou afstamt (je kinderen of kleinkinderen);
je broer of zus.

Het is soms verboden omdat de kans op gehandicapte kinderen groter is als familieleden een kind krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is die wet er om te voorkomen dat er inteelt plaatsvindt ; voorplanting tussen individuen die te nauw met elkaar verwant zijn, en daardoor erg groot risico lopen op gehandicapt nageslacht. Overigens is dat niet typisch modern, Europees of Nederlands, maar geldt dat eigenlijk al van oudsher in zo ongeveer alle culturen en tijden. Al wordt er wel eens onderscheid gemaakt tussen een formeel huwelijk en een liefdeshuwelijk ; farao's bijvoorbeeld die vroeger standaard met hun zuster of moeder trouwden, hadden meer dan genoeg (andere) vrouwen om te zorgen voor het nageslacht.

Dat levert tegenwoordig trouwens wel vreemde complicaties op, waar bijvoorbeeld twee kinderen die als puber wettelijk broer en zus zijn geworden door het huwelijk van hun ouders mar genetisch totaal niet verwant zijn, toch niet mogen trouwen. Terwijl een bij de geboorte gescheiden (half) broer en zus - als bijvoorbeeld een of meedere kinderen is opgegeven voor adoptie - in theorie WEL met elkaar zoude mogen trouwen (al is die kans natuurlijk wel heel erg klein).

Met familieden vanaf de ...tweede (?) graad, dus neven en nichten, is een huwelijk overigens wel toegestaan, al is het risico op inteelt dan - vooral na een paar generaties - wel degelijk verhoogd. Alleen met familieleden in de eerste gaad (dus broers , zussen, ouders en kinderen) is verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar tweede met een ??? - want die graden, dat leer ik echt nooit ;-)
Sommige familieleden, zullen dat waarschijnlijk raar vinden.
En mensen zullen je nakijken. Maar waarom? geen idee