Wie mogen er een bekeuring/procesverbaal schrijven?

En is dat wettelijk bepaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Antwoorden (2)

Een Buitengewoon opsporingsambtenaar mag een bekeuring/procesverbaal schrijven.

Een brandweercommandant, parkeercontroleur, jachtopzichter, milieu-inspecteur en leerplichtambtenaar. Het zijn enkele voorbeelden van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s).

Om enerzijds de politie te ontlasten en anderzijds de veiligheid op straat te waarborgen, krijgen boa’s steeds meer taken. Zoals verdachten aanhouden en boetes uitschrijven. De overheid wil dat boa’s hier goed op voorbereid en in begeleid worden.

Hiervoor is op 1 april 2010 een nieuw BOA-bestel geïntroduceerd. Met aanvullende opleidingen en meer toezicht op de boa’s.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor de buitengewoon opsporingsambtenaar geldt de volgende wet- en regelgeving:

* Artikel 142 Wetboek van Strafvordering
* Artikel 3a Wet wapens en munitie
* Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
* Circulaire BOA
* Politiewet
* Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar- Regeling wapens en munitie.

De teksten van deze artikelen zijn online te raadplegen via Wetten.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is in de wet geregeld de wet de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV - De wet Mulder). (art 3 lid 1)
ronron1212