Vraagje over, het na je overlijden, beschikbaar stellen van je lichaam voor de wetenschap?

Is er nog een mogelijkheid om , net als bij een crematie , een afscheidsdienst te houden waarbij de overledenen in de kist erbij staat, of moet het lichaal al eerder 'weg'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee dat is niet mogelijk.
Afscheid kan genoemen worden aan het stefbed, maar ook maar vrij kort. Het lichaam moet om goed geconserveerd te worden zo snel mogelijk de koeling in.

Dit is het grootste bezwaar van nabestaanden om je lichaam ter beschikking te stelen aan de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je je lichaam vermaakt aan de wetenschap,is er lijkt me geen reden tot haast,zoals bij orgaantransplantatie. Dus dat zal nog wel mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet de precieze tijdsduur niet, maar het lichaam wordt vrij rap weggehaald.
je zal wel een afscheidsdienst kunnen houden, maar helaas zonder het lichaam van de overledene erbij.

Toegevoegd na 4 minuten:
heb het even nagekeken: binnen 24 uur wordt het lichaam opgehaald.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, dat is wel snel ja.
Rieneke1
13 jaar geleden
het is idd heel rap, maar ja als het de wens van de overledene is...moeilijk hoor :(
uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het lichaam van mijn vader nog de zelfde dag werd opgehaald door een auto van de universiteit... da's echt wel rap... ik wist het van te voren wel, maar toch overviel het me...
een paar dagen later is er wel een herdenkings-/dank- dienst geweest, maar daar was het lichaam natuurlijk niet bij aanwezig... we hadden een mooie foto van hem...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees de link even, daar staat uitgelegd hoe het werkt en hoe je in zijn algemeen gesproken afscheid kan nemen.