Kan ik ergens een dag werken zonder contract?

Ik ben onlangs werkeloos geworden en vang nu een uitkering. Ik ben in goed overleg weggegaan bij mijn vorige werk. Nu vragen ze of ik een dagje kan invallen. Dat wil ik wel wel maar ik wil niet zwart werken omdat ik bang ben mijn uitkering te verliezen. Is het mogelijk om ergens een dag in te vallen zonder contract of is dat per definitie verboden?

Toegevoegd na 41 minuten:
ok dank jullie wel voor de antwoorden tot nu toe. Om even in te haken op de 3e vraag. Is het mogelijk een 0-uren contract te tekenen op het moment dat ik daar al 3 keer heb verlengd en er nu 2 maanden uitlig. naar mijn weten moet je 4e contract dan een vast contract zijn en geen 0-uren contract of 3 maanden wachten?

Toegevoegd na 45 minuten:
*3e vraag is antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Volgens mij mag je rustig ergens gaan werken, maar moet je alle inkomens door geven aan de instantie waarvan je een uitkering krijgt. Dan kunnen zij dat verrekenen met je uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.werkenuitkering.nl/ WW De uren die u werkt, moet u wekelijks opgeven in uw werkbriefje. Als u minder dan 40 uur WW per heeft week, worden - hel flauw - toch de gewerkte uren afgetrokken van van de WW uren die u heeft. tot en met 4 uur per week, worden de verdiensten op uw WW ingehouden
bij 5 uur of meer werken per week, wordt het equivalent zijnde gewerkte uren maal uitkering per WW uur afgetrokken, maar mag u de verdiensten volledig houden!
De kunst is dus: het werk zo te verdelen, dat als u in een week werkt, dat 5 uur of meer doet
u een zo hoog mogelijk uurtarief afspreekt. Immers: Bij 10 uur werken tegen 50 euro per uur (in een week), worden 10 WW uren afgetrokken maar mag u de in die week verdiende 500 euro houden (wel fiscaal opgeven aan het einde van het jaar). Bij 5 uur werken tegen 100 euro per uur worden slechts 5 WW uren afgetrokken en mag u ook de 500 euro houden - u bent houdt dus 5 uur meer aan uitkering over!.
ja, dat kan, via een uitzendbureau. Het uitzendbureau zorgt voor verzekeringen e.d.
Dus je kan dat voorstellen aan je ex-werkgever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine aanvulling:
Zodra je daar gaat werken zonder contract is in strijd met de arbowetgeving. Zoals ik al aangaf, dat kan je dichttimmeren door het via een uitzendbureau te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arbo heeft hier weinig mee van doen. Het is gewoon in strijd met de wet.
Je moet het opgeven bij de uitkerende instantie. Je wordt dan gekort op de uitkering, maar je houdt er wel een klein beetje van over. Je mag altijd werken, mits je het maar opgeeft. Voor het vasthouden van de relatie tot de arbeidsmarkt en tot je werksoort, is dat alleen maar goed.
Iedere week of maand krijg je een lijst waarop je moet invullen waar je eventueel wat hebt gewerkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga ervan uit dat je werkgever voor dit soort situaties 0-uren contracten heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Of je ervan overhoudt is niet altijd waar. Als vraagsteller hetzelfde loon krijgt als toen hij werkte wel, want in WW worden niet gewerkte uren betaald. Werk je 5 uur dan worden die 5 uur afgetrokken, of je daar nu 1 euro of 100 euro per uur voor krijgt.