Klopt het dat de 'woningcorporatie' tegenwoordig geen borg meer mag vragen voor een huurwoning?

Of heb ik het verkeerd begrepen? Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Gaarne in Jip &' Janneke taal + graag een bron erbij.

(Ik hoop dat ik het goed geplaatst heb).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
13.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen bron, behalve mijn eigen ervaring. Klopt mag niet meer, hier hebben we de uitstaande borg terug gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
&' Wat bedoeld u met uitstaande borg? En als ik nu al een jaar in mijn huidige (particuliere huurwoning huur) mag ik hem dan ook terug vragen (eisen)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij particuliere huur zal het misschien anders zijn.
Maar ik huur bij een woningbouw vereniging en die hebben het geld wat ik ooit aan borg, inclusief rente, terug gestort, is al bijna 2 jaar terug trouwens.
Ik zou gewoon eens bellen en informatie vragen.

Het beste antwoord

Borg vragen door de verhuurder is niet verboden. Er zijn geen wettelijke regels m.b.t. de waarborgsom, maar rechters vinden een borg van maximaal 2 maanden over het algemeen toelaatbaar.

Sleutelgeld is niet toegestaan. Dit is een bedrag dat je moet betalen om de woning te mogen huren zonder dat daar iets tegenover staat. Bij
ondertekening van een huurcontract worden ook vaak overnamekosten gevraagd en betaald. De verhuurder mag alleen overnamekosten vragen voor zgn. roerende zaken (niet aan het huis verbonden), zoals vloerbedekking en gordijnen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook voor mijn huidige woning moest ik sleutelgeld betalen a € 150,- is dat normaal? Kan ik het terug vragen net als mijn borg?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
heeft u ook een bewijs dat u sleutelgeld heeft betaald? kwitantie of iets dergelijks. anders wordt het lastig, om dit te bewijzen. sleutelgeld mag dus niet gevraagd worden. u kunt het daarom terugvragen. mocht de verhuurder er niet in mee willen gaan, dan kunt u de stap naar de rechtbank zetten evt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sleutelgeld is al heel lang verboden. Particuliere huisjesmelkers proberen het nog wel eens. Probeer het zeker terug te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken, tips?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik heb er aardig wat aan gehad.

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op het bovenstaande goede antwoord. Borg is ervoor om de verhuurder deel te beschermen tegen asociale huurders die dingen kapot maken of hun huur niet meer betalen.
Normaal te doen gebruikelijk is één maand.