Kan je zorgtoeslag terugvragen van vorige jaren?

Ik ben op 28 juni 2010 18 geworden. Nu heb ik pas deze maand mijn zorgtoeslag aangevraagd. Is het mogelijk om dit van vorig jaar (vanaf juni 2010) tot nu terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus!

Andere antwoorden (3)

in jouw situatie kan het nog. van maximaal 2 jaar geleden kun je terug vragen maar dat is voor jou niet van toepassing het is minder dan 2 jaar geleden dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan nu niet meer, tenzij je voor het jaar 2010 uitstel hebt aangevraagd en gekregen voor aangifte inkomstenbelasting.

Aanvragen voor zorgtoeslag 2010 moesten voor 1 april 2011 ontvangen zijn door de Belastingdienst om voor verwerking in aanmerking te komen. Deze koppeling aan de uiterste datum voor opgave inkomstenbelasting is er al sinds de Belastingdienst de toeslagen geeft.

Bovendien zou in jou specifieke situatie de toeslag pas vanaf juli 2010 worden vergeven, omdat de ingangsdatum van een mutatie in toeslagen (en de ingang wegens 18 jarige leeftijd is tenslotte ook een mutatie) altijd is per de eerste dag van de maand volgend op de wijziging in je situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks het feit dat de vorige persoon het antwoord gaf dat je over 2010 nog zorgtoeslag kan aanvragen moet ik je toch teleurstellen. Het kan namelijk niet meer.

Je hebt recht gehad op zorgtoeslag in 2010; dat staat buiten kijf. Echter moet zorgtoeslag worden aangevraagd voor 1 april van het jaar volgend op het jaar waarvoor je zorgtoeslag aan wil vragen. Voor het jaar 2010 had je dus VOOR 1 april 2011 je zorgtoeslag moeten aanvragen.

De enige manier om later nog zorgtoeslag te kunnen aanvragen is als er uitstel is aangevraag voor het doen van de aangifte over 2010. Dan wordt de aanvraagtermijn voor zorgtoeslag verlengd met de lengte van het uitstel.

Lees anders even de laatste alinea in de bron. Daar staat het duidelijk.

Dus: tenzij je uitstel hebt gekregen voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting is het antwoord op jouw vraag: Nee, je kan geen zorgtoeslag meer aanvragen van vorige jaren.