Als je 3x een contract voor bepaalde tijd heb gekregen en er wordt 1 dag van tevoren gezegd dat niet voor de 4e keer verlengd wordt. is dit correct?

Ik snap dat een contract niet verlengd hoeft te worden, omdat er na 3 contracten verplichting ontstaat tot een vast contract. Maar kunnen ze het zomaar maken om het 1 dag van tevoren te zeggen? Waar kan ik hier informatie over vinden? En kan er hiervoor een klacht ingediend worden? Moeten zij niet ook een maand van tevoren aangeven dat er niet wordt verlengd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Volgens mij moet een werkgever 3 maanden voor afloop van het contract laten weten dat het niet word verlengd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet.
Het contract heeft een einddatum; punt.
Dat weet je zelf ook, die einddatum.
Einddatum is einde contract.
Er valt dus niets op te zeggen.
Het moet inderdaad een maand van te voren worden aangegeven. Vaak gebeurt dit tijdens het beiordelingsgesprek. Als je lid bent van de vakbond kun je daar contact mee opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet.
Het contract heeft een einddatum; punt.
Dat weet je zelf ook, die einddatum.
Einddatum is einde contract.
Er valt dus niets op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeft dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, het hoeft inderdaad niet. Het is niet verplicht. Maar minimaal een maand van te voren is wel een nette afhandeling van je personeel, zoals dat in de meeste bedrijven wel wordt gehanteerd. Je kunt alsnog contact opnemen met de vakbond om te kijken wat ze kunnen doen. Misschien kom je nu wel in de problemen met een uitkering oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima. Succes met het vinden van een nieuwe baan...
Heel vervelend voor je, maar de werkgever is je niets verplicht. Immers, het is een NIEUW contract welke hij met je aangaat.

FNV zegt hierover op jobtrack:

6. Wanneer moet mijn werkgever melden dat hij mijn contract niet verlengt?
Je werkgever is niet aan een wettelijke termijn gebonden. In principe kan hij je dus op de laatste werkdag van je oude contract vertellen dat je de volgende dag niet meer hoeft te komen. Het kan zijn dat in de CAO wel een termijn is vastgelegd; check deze dus altijd even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is heel erg vervelend voor je. Maar dit mag je werkgever gewoon doen. Het contract loopt van rechtswege af. Dus zonder dat daar nog een extra aankondiging voor nodig is.

Na je derde contract moet jouw werkgever je een contract voor onbepaalde tijd geven (of niets). Als je jonger dan 27 bent kan er nog een 4de tijdelijke contract aan vastgeplakt worden. Waarschijnlijk wil jouw werkgever je niet in vaste dienst nemen en laat daarom het contract aflopen.

Zo snel mogelijk naar het UWV om een uitkering aan te vragen en maar weer de arbeidsmarkt op. Succes....