In mijn huurconctract staat vermeld dat ik op een onderhoudscontract voor mijn cv ketel moet afsluiten. Volgens de rijksoverheid niet. Wat is waar?

Zie bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderhoud-en-verbouwen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De cv, inclusief de ketel is eigendom van de verhuurder en behoord tot de onroerende zaken.

De verhuurder is gehouden alle het onroerende te onderhouden, de verhuurder moet voor onderhoud van de ketel zorgen, via het puntenstelsel moet jij namelijk voor de ketel betalen.

De informatie van de rijksoverheid klopt dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat theodbn het bij het rechte eind heeft.
Het vervelende is dat je een contract getekend hebt en dat houdt in dat je daar aan gebonden bent.
Ga eens praten met de verhuurde, maar gezien de slechte verhouding die je met hem hebt geef ik je weinig kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al heb je het contract getekend wil dat nog niet zeggen dat je het ook moet doen, een contract mag namelijk niet in overtreding zijn met de geldende wetten en gebruiken. Tevens kan jij je eigen mogelijk beroepen op dwaling (niet bekend zijn met). Je kunt ook een rechtswinkel binnenstappen en vragen of die je willen helpen met een brief zenden aan de verhuurder. De volgende stap is dan bezwaar maken bij de huurcommissie. als laatste is pas de gang naar de rechter.

Andere antwoorden (4)

als jij dat contract getekend hebt, moet jij aan de aan jouw gestelde voorwaarden voldoen, heb jij nog niet getekend dan kun je de discussie aangaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de voorwaarden zijn nietig voor zover ze in strijd zijn met de wet. dus dat hoeft niet per se het geval te zijn.
Ik denk dat je verhuurder hier fout zit. Hij is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de CV. Misschien is dit voor het hele kleine onderhoud, maar ik verwacht niet dat daarvoor een contract nodig is, dit moet je zelf kunnen doen.
Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is met een verhuurder af te spreken zelf een onderhoudscontract te nemen (tegen vermindering van de huur) Het voordeel hiervan zou zijn dat je sneller een monteur voor de deur hebt staan, ipv het via je verhuurder te moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan deze vraag prima voorleggen bij het Juridisch loket. Hij lijkt mij een twijfelaartje maar misschien is het voor die mensen heel eenvoudig naar burgertaal te weerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel mogelijk. Echter de kosten mogen niet op jou verhaald worden. Het gaat erom dat als jij een servicemonteur nodig hebt, laten we zeggen in het weekend, dan kan jij die servicemonteur laten komen.

De rekening moet naar de verhuurder. Ze hebben een contract met dat bedrijf en jij hebt je eraan te houden dat je dat bedrijf belt en niet een ander.
Als jij zomaar een andere belt, dan moeten ze die kosten betalen en zijn ze duurder uit dan degene waar jij een contract mee hebt.

Dus je moet het zo zien: je tekent voor het feit dat je een bepaald bedrijf inschakeld. Niet voor de kosten want zoals je zelf al gevonden hebt, het mag jou geen geld kosten.

Maar goed, zo zou het moeten zijn, overleg even met de verhuurder of ze het zo bedoelen zoals ik omschrijf.