Computerwinkel sloopt PC. Hoe kan ik dit bewijzen en welke rechten heb ik?

Een paar weken geleden heb ik mijn pc naar de winkel gebracht om hem van binnen te laten schoonmaken. Toen ik hem enkele dagen later weer op kon halen, ging hij eenmaal thuis niet meer aan. Door de 'symptomen' weet ik voor 99.9% zeker dat het aan de voeding ligt.

Gelijk teruggegaan naar de winkel, maar die doen niks en ontkennen dat zij het veroorzaakt hebben. Ze wilden de voeding ook niet controleren.

Hoe bewijs ik dit en welke rechten heb ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phoe, dat is lastig te bewijzen en daarom onduidelijk wat betreft je rechten. Volgens mij kan je het beste in de winkel blijven zeuren totdat ze er genoeg van krijgen en inderdaad toch toegeven dat zij de oorzaak zijn. Vraag om de manager of bel het hoofdkantoor desnoods..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens kijken of ik iets in de AV zie, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1 Voor enige directe of indirecte schade waarvoor - in deze voorwaarden de aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk heeft aanvaard zal - niet aansprakelijk zijn, behoudens schade veroorzaakt door opzet of grove schuld/nalatigheid aan de zijde van - . 11.2 klant vrijwaart - te dezer zake tegen alle aanspraken van derden. 11.3 De aansprakelijkheid van - blijft te allen tijde beperkt tot de hoogte van het factuurbedrag van de betreffende levering dan wel het bedrag dat - de klant maximaal in rekening had kunnen brengen. 11.4 De beperking van de aansprakelijkheid zoals bepaald in dit artikel geldt op gelijke wijze voor medewerkers, werknemers en alle andere personen die door - ter uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt. 11.5 - is niet aansprakelijk voor het verlies van data of de gevolgschade die daar op volgt op welke wijze dan ook. De klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor een deugdelijke back up van deze data. Hieronder vallen onder andere, defect geraakte opslag media en uitvoering van reparaties aan hard en/of software. Schuld of nalatigheid. Tja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een oudere PC is (> 5 jaar) die het altijd prima deed, kan het gebeuren dat na een schoonmaak, condensatoren in de voeding niet meer werken. Hier vaak zat gezien (nadat het kantoor airco kreeg, stierven de eerste maand de voedingen bij bosjes). Soms helpt het de voeding op de kachel te leggen totdat deze weer warm is. Inbouwen en dan gelijk gebruiken. Anders moet de voeding of de condensator worden vervangen. Of het schoonmaakbedrijf voor deze schade verantwoordelijk is, betwijfel ik. De voeding was waarschijnlijk ook kapot gegaan, als je zelf een compressor of stofzuiger zou hebben gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is ruim 4 jaar, nooit voor zware dingen gebruikt. En inderdaad, als de voeding niet meer helemaal koud is, doet hij het soms wel. Tot hij moet presteren, dan valt hij gelijk weer uit. Misschien had het ook wel gebeurt als ik hem zelf schoonmaakte, maar ik bracht hem juist weg om er zelf in ieder geval geen werk meer aan te hebben. De kast uitstoffen durf ik wel, maar grondig tussen de ventilatoren laat/liet ik liever aan de profs over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een PC > 4 jaar kan natuurlijk best de voeding het begeven (zeker als hij in een ruimte staat waar gerookt wordt). Als de PC uitvalt als hij moet preseteren, lijkt me eerder de koeling van de CPU niet meer in orde is. Wellicht wordt het langzaam tijd voor een nieuwe PC... ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De temperaturen van de CPU (Q6600) zijn goed. En na 4 jaar al een nieuwe pc? Deze moet in ieder geval nog minstens 5 jaar mee, hij is vorig jaar geupgrade. De specificaties zijn nog hartstikke goed verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij valt trouwens ook onmiddellijk uit zodra hij moet presteren, volgens mij veel te snel om aan een koeler te kunnen liggen.

Antwoorden (2)

Laat je pc ergens anders maken en verstuur de kosten (het zonnetje) op naar degene die hem stuk heeft gemaakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
zonnetje is bonnetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist en die weigert dat natuurlijk omdat ze het ontkennen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwacht niet dat ze dat gaan betalen... daarbij wil ik hem niet meer wegbrengen naar een ander omdat ik zelf de voeding ook wel kan vervangen, het is meer dat ik niet zomaar 40 of 50 euro extra uit wil geven door hun schuld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de bezitter van de pc niets kan bewijzen, is het moeilijk om de kosten te verhalen.
Je hebt de volgende rechten: Je kan je geld terug krijgen. (De computerwinkel heeft zich niet aan de overeenkomst gehouden)

Verder kun je alleen wanneer je het kunt bewijzen een schadevergoeding krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook m'n doel, maar hoe overtuig ik hen? Ik weet alleen dat mijn pc werkend daarheen ging en defect terugkwam, als zij zeggen dat ik het zelf gedaan heb, is het hun woord tegen het mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, bij zoiets kun je eigenlijk alleen juridische stappen ondernemen. Maar dat kost veel geld. Je kunt proberen de consumentenbond in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kost zeker meer dan een voeding (die evt. al 4 jaar oud is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat denk ik ook. De consumentenbond zou wel een optie zijn, maar ik betwijfel of zij zich over zoiets buigen? Het hoofdkantoor van de winkel is misschien wel een optie, hopen op goodwill van de hoge pief.