Waarom doen ze niks als ik kinderporno aangeef?

Ik was vorige week een film aan het downloaden via Limewire en iemand was bij mij een film aan het uploaden.Toen ik bij die in zijn bestand keek om te kijken wat hij zoal heeft,zag ik dat hij een hele lijst vol kinderporno heeft.Voor elk filmpje stond XXXX *) en als mijn dit als zoekopdracht invult,zie je 100de van zulke filmpjes,die je zo 123 kan downloaden.Ik had een filmpje gedownload zodat ik bewijs had.Ik wilde namelijk doorgeven dat men heel simpel zulke porno kon downloaden.Ik had dit doorgegeven bij Limewire,Meld Misdaad Annoniem en bij cybercrime.Het blijkt dat men hier niks tegen kan doen.Het enige wat ik te horen kreeg was dat ik dat filmpje wat ik gedownload had maar zsm. moet verwijderen.Waarom die ophef over kinderporno,als men er niks aan kan doen en men het vrij kan downloaden?
PS...ik begrijp die ophef wel hoor,maar niet dat ze er niks aan kunnen doen als het zo vrij te verkrijgen is.

*) [verwijderd door de moderatie]

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed dat je de moeite doet om dit aan te geven. Ik begrijp je frustratie dat er vervolgens niks mee gedaan wordt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probleem ligt natuurlijk wel een beetje in de bewijsvoering.
Je gaf zelf al aan dat die persoon een film bij jou aan het uploaden was. Op jouw computer stond toen dus ook kinderporno, ben je dan ook gelijk strafbaar of is er meer bewijs nodig?
In nederland hebben we nu eenmaal niet veel geld over voor de politie, en de politie die er is heeft het druk, dus er is weinig capaciteit beschikbaar om dit soort, vaak internationale, dingen allemaal uit te zoeken. Ze gaan dan voor de grote vissen en met name degenen die dit soort films maken(!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je wel erg naief om actie te ondernemen bij de verspreiders van deze "porno" Wat denk je nu zelf????? Gewoon de politie informeren lijkt me veel logischer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste AdrieK...hij was idd een film van mij aan het uploaden,maar echt geen kinderporno,of denk jij dat je alleen kinderpornofilmpjes kan downloaden?Ik heb gewone films op mijn pc staan,enja...ook porno en hier was hij iets van het uploaden.En gewone hardcore porno is niet verboden als ik me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er IETS strafbaar is , is het wel het VERSPREIDEN van kinderporno '; hier een link plaatsen is dus niet echt heel erg slim. Zo te zien heeft het moderaille - terecht - ingegrepen.

Het beste antwoord

Reken maar van yes, dat hier iets mee gedaan wordt. Het lijkt misschien een probleem zonder aanpak maar dat is het zeker niet!

Trouwens nooit kinderpornografisch materiaal downloaden! Ook niet als bewijs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe daar mee omgegaan wordt is en blijft soms raadselachtig. Maar ik zou het toch melden.

Hier vind je informatie over het melden:

http://www.meldpunt-kinderporno.nl/faq/

Voor het aangeven van kinderporno op iemands computer kunt u het beste rechtstreeks aangifte doen bij de afdeling zeden van de politie in uw woonplaats. Indien u liever anoniem blijft kunt u telefonisch melding doen bij Meld Misdaad Anoniem op het telefoonnummer 0800-7000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik gedaan.Maar ik moet dan zoveel uitzoeken,ip nummer uitzoeken,tijden doorgeven wanneer ik dit kon downloaden,plaats doorgeven waar ik woon en al mijn persoonlijke gegevens doorgeven....dat is niet mijn taak en daarbij,ik wilde het anoniem doorgeven...daarvoor meldde ik het bij meld misdaad anoniem.Ik ga toch niet het werk van de politie doen?Ik heb hun doorgegeven waar en hoe men het kan downloaden...dan houdt het voor mij op.
Als je met Limewire of met torrents gaat downloaden, dan doe je dat vanaf een 'peer-to-peer' netwerk. Dit netwerk bestaat uit alle computers van alle mensen over de hele wereld die mee doen daar aan. De oorsprong van een bestand is niet meer terug te vinden. Een bestand staat 'overal en nergens'. Veel bestanden staan verspreid in stukjes over vele PC's. Het hoeft niet eens als compleet bestand ergens te staan. Jou client plakt die stukjes weer aan elkaar. Het is dus onbegonnen werk om daar wat aan te doen. Helaas maken de verspreiders van dit soort troep daar gretig gebruik van. Maar ook de verspreiders van andere zaken, zoals malware doen dat. Het is gewoon in heel veel opzichten een zeer onbetrouwbare bron, die je beter links kan laten liggen.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Limewire staat (stond vroeger) het IP-adres in beeld als je ging bladeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men wil kan men dit via het ip adres achterhalen. Dit moet in internationaal verband gebeuren en daar ligt de moeilijkheid.
Dit zal vooral zijn omdat P2P programma's als limewire het laatste punt in de distributie is van dat soort bestanden, justitie gaat liever achter de "grote" jongens aan die naast het maken van de content deze ook beschikbaar stellen. Ga er maar vanuit dat datgene wat er op limewire te vinden is er niet op gezet is door de makers, die gebruiken, zoals je misschien laatst in de media gehoord hebt, besloten geheime fora. Het oprollen van dat soort netwerken is iets zinvoller dan het jagen op eindgebruikers. Uiteindelijk heeft justitie maar zoveel manuur die ze kunnen besteden aan alle zaken die er bestaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog groter probleem is trouwens de internationaliteit van het probleem en p2p in het bijzonder. Het is voor justitie al een berg werk om iemand in Nederland op te sporen en kunnen bewijzen dat het ook die persoon achter die computer was die het bestand up of downloade, laat staan als het gaat om een geval in het buitenland, en dat zijn natuurlijk de meeste gevallen aangezien nederland maar een klein land is.

Het zal echt niet zo zijn dat justitie niks doet aan p2p-kinderporno maar ze zullen niet hun hele koers omgooien omdat een iemand een belletje pleegt. Het is niet zo dat je de politie met geheel nieuwe informatie voorziet, zij weten ook wel dat elk kanaal op internet gebruikt wordt om troep over te verzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u denkt afbeeldingen van kinderporno te hebben gevonden op het internet, kunt u dat melden. Uw melding wordt anoniem behandeld en uw informatie wordt namens het Meldpunt doorgeven aan de verantwoordelijke instanties. Van het Meldpunt ontvangt u een automatische ontvangstbevestiging.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/actieve-bestrijding-kindersekstoerisme/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-melding-maken-van-afbeeldingen-van-kinderporno-op-internet.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook hier kan je het melden:

http://www.meldpunt-kinderporno.nl/melding/?lid=1

Toegevoegd na 7 minuten:
Op bijgevoegd meldpunt kan je trouwens ook anoniem blijven.
Ik ben er overigens zeker van dat er wel degelijk iets met die informatie gedaan wordt, met de mogelijkheden die de politie tot zijn beschikking heeft.