Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoelang van te voren van het verlopen van een identeitskaart kan ik een nieuwe aanvragen ?

is hier een minimale of maximale termijn aan verbonden?
met ID verloopt over 3 maanden maar wil als het kan (ivm tijdelijk geen kosten ) al een nieuwe aanvragen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt een nieuwe aanvragen wanneer je maar wil. Men maakt alleen de oude ongeldig. Uiteindelijk betaal je zelf, dus als je een nieuwe wil, dan neem je een nieuwe. Waarschijnlijk is de nieuwe ID technisch beter beveiligd dan die je nu hebt, dus in theorie kun je een nieuwe aanvragen, omdat je een beter beveiligde ID wil.

Als je naast je ID nog een paspoort hebt of een rijbewijs, zou ik even wachten met het aanvragen, als je geen kosten wil hebben. Ook kun je zelfs een tijdje zonder geldige ID vooruit, als je maar niet wordt aangehouden (maar dan moet er een reden zijn, dus niet zwart reizen e.d.) of werk zoekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat maakt volgens mij niets uit! Als je je oude maar inlevert, voorheen kreeg je een boete als je dat niet kon, maar weet niet hoe dat met de nieuwe regel is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding