Stel dat een teefje per ongeluk gedekt wordt door een reu. Er komen puppies van. Wie is dan eigenaar van deze puppies?

Zijn de eigenaars van de reu en de teef allebei eigenaars van de puppies?
Ik gebruik dit voorbeeld maar ik stel deze vraag eigenlijk in het algemeen...dus ook voor paarden etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

wat ik van een collega van me begreep is de eigenaar van de teef de eigenaar van de pups, maar bestaat er wel een ongeschreven regel dat het baasje van de reu 1 pup afneemt. Ik ben zelf geen hondeneigenaar, maar dit is wat mij een keer is verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, of de eigenaar van de reu krijgt het geld van 1 pup. +
net als bij de vrouw, wie het krijg mag het houden. dus de eigenaar van de teef of merrie.

als eigenaar weet je dat een hengstige merrie gedekt kan worden door een hengst (een ruin heeft enkel plezier, er komt niets van)

als eigenaar van een teef weet je dat een teef rond of tijdens de loopsheid door een reu (geholpen reu zelfde verhaal als de ruin)

je zal dus je verantwoording moeten nemen, want de natuur en hormoontjes van het dier doen dit niet.

de pups of het veulen is dus voor de eigenaar van het vrouwelijke en drachtige dier.

hou een merrie dus uit de buurt van hengsten, en een teef rond de loopsheid uit de buurt van reutjes, en je speelt op safe. (en blijven opletten hoor, want als de zomer in de bol slaat met die dieren nemen ze elke kans waar!!)

:)

merries laat men niet snel helpen, maar met katten raad ik ECHT aan om de poes of kater steriel te laten maken. (de DB heft regelmatig acties om de kosten te drukken) het kattenoverschot is ENORM!!!
kijk in de kittentijd eens op marktplaats, men raakt ze aan de straatstenen niet kwijt (dus gratis, impulsaanschaf, kat is de pineut want men denkt niet echt na)

bij honden het zelfde verhaal. een reu die niet geholpen is heeft een bepaalde geur waar ALLE honden op reageren, en het brengt bij de reu ook bepaald gedrag en driften teweeg, en hormoontjes komen het gedrag lang niet altijd ten gedoe (tegendeel is vaker het geval)

ik heb een teef waar ik niet mee wil fokken (dit laat ik aan professionals over) dus daar heb ik een paar weken terug laparoscopisch aan laten knutselen zodat ze niet meer loops wordt (wat een gesmeer overigens BAH)

excuus voor het lesje, maar hou me al zo lang bezig met de huisdierhandel op internet dat ik het echt even niet na kon laten deze info erbij te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu begrijp ik de achtergrond van de schattige foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schade aan een vinger, werkelijk waar.
maar wel vanwege het haantjes gedrag verhuisd uit de apenheul. (die mannen ook!!!) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik dan ook de vingerplant. Voorzitter Gerdi Verbeet zal de vingerplanten woensdag 7 september uitdelen. De vingerplant is gekozen tot bureauplant van het jaar vanwege zijn luchtzuiverende eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xcuses aanvaard ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dekkingen zoals jij ze omschrijft kosten geld. (dekgeld)
eigenaar van het mannelijke dier heeft verder geen aanspraak op. TENZIJ anders overeen gekomen (dat is soms bij honden of katten zo, gratis dekken en dan 1e keus uit het nest) maar bij dieren met een dikke stamboom en zeer goede behaalde resultaten gaat dat niet zo hoor.