een reparatie bij een garage zou volgens de houder bedrag x zijn nu pakt dat 300 % hoger uit, en precies het door de verzekering uitgekeerde bedrag. ?

wij gaan niet akkoord en hebben reeds het eerder gestelde bedrag + 200 euro betaald. nu staat er voor het resterende (volgens de garage) een incassobureau voor onze deur. Wat te doen ?

Toegevoegd na 14 minuten:
nog even extra, de schade is door een derde uitgevoerd, bij een niet bovag bedrijf, welke de schade voor 700 euro heeft gerepareerd. Ik ben er niet op uit om de verzekering te kort te doen, maar waar ik jaren voor betaald heb, weggeven aan een tussenpersoon gaat me echt te ver. Er was een mondelinge afspraak, welke nu eenzijdig en zonder overleg gewijzigd is. Ik ben zelf bijzonder opsporingsambtenaar maar niet in deze materie.

Toegevoegd na 48 minuten:
voor wie dat nog niet wist. mondeling is wettelijk bindend.
any way bedankt voor jullie inbreng. ik laat het op een rechtzaak aankomen. Nogmaals het gaat mij niet om het geld, maar om het principe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mondeling zoiets afspreken is sowieso niet handig.
escape
12 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: Je hebt helemaal gelijk, mondeling is bindend. Maar je hebt een probleem als er geen getuigen van zijn, want dan is het jouw woord tegen het zijne. Daar gaat de rechter niet uitkomen. De vraag is echter of de tegenpartij naar de rechter stapt voor zo een klein bedrag, de kosten van de rechtszaak zelf zijn hoger. In elk geval: Schrijf een een aangetekende brief naar de tegenpartij en stel hem in gebreke. Dat helpt je in het geval van een rechtszaak. Beschrijf in de brief uitgebreid wat je grieven zijn.

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp heb je een garage opdracht gegeven voor een reparatie aan je auto voor € 200 en die garage heeft de reparatie uit laten voeren door een ander bedrag (derden zoals jij zegt). Als dit een juiste interpretatie is, dan is de garage nog steeds degene met wie je een afspraak en vervolgens een deal hebt gemaakt. In principe heb je niets met het andere bedrijf te maken.
Van wie krijg je nu de rekening? Van het andere bedrif? Dan stuur je de rekening terug met een begeleidend schrijven dat je hen geen opdracht hebt gegeven tot reparatie en dat je dus ook niet betaalt. Van de garage? Dan betreft het hier waarschijnlijk wel een Bovag garage. Je stuurt de rekening terug en je wijst de garage er op dat je een afspraak gemaakt hebt voor een reparatie van € 200. Als tijdens de reparatie gebleken zou zijn dat de reparatie hoger zou gaan uitvallen, dan is het heel gewoon dat je je eerst toestemming daarvoor vragen.
Het bedrag wijkt n.l. af van de overeenkomst die je gemaakt hebt en daarom moet er "wettelijk" een nieuwe overeenkomst worden bewerkstelligd. Zo niet, dan blijft de eerste overeenkomst geldig.

Wat nu te doen. Is mijn interpretatie juist, dan zou ik de zaak voorleggen aan de Bovag, als de garage daar bij is aangesloten. Ook begrijp ik dat je het geld van de verzekering al hebt ontvangen. Dan kun je niet meer terugvallen op die verzekering.
Je moet de zaak dus oplossen met de garage aan wie je de opdracht hebt verstrekt. Dat zal niet meevallen, want ondanks dat een mondelinge opdracht rechtgeldig is, heb je geen bewijs voor die opdracht, dus is het moeilijk je daarop te beroepen. Volgende keer dus even een offerte laten maken, ook al is die handgeschreven op een papier van de garage.

Je leverancier is dus de garage en niet het andere bedrijf. bedreigingen van dat bedrijf leg je naast je neer, want je kunt aantonen dat jij ze geen opdracht hebt gegeven, maar wel dat de garage dat gedaan heeft.

Voor de rest zou ik gaan praten met de garage en proberen tot een financieel akkoord te komen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Betalen want de reparatie wordt betaald door de verzekering en dat geld heb je daarvoor gekregen.
Het is niet de bedoeling dat je geld overhoudt aan een schade maar dat het gewoon netjes gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+ is het er niet mee eens die min. maar het heet oplichting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad en maar zeiken als de premies omhoog gaan
Omdat er niets op schrift staat is er weinig dat je kunt uitrichten. Ik zou 'onder protest' betalen, daarmee maak je een voorbehoud dat je er nog op terug gaat komen.
Maar ik zou maar betalen, want de inningslosten lopen nogal op met die incassobureaus.
escape
12 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat als je mondeling wat afspreek het zelfde is als dat je dit op papier heb staan ,ik spreek uit ervaring.Het is erg vreemd dat toevallig het bedrag precies is wat de verzekering uitbetaald,ik begrijp wat je bedoelt.Ik krijg een beetje de indruk dat de garage de boel bedonderd.Ik zou dat incassobureau bellen voor uitstel
of een regeling treffen voor 20,00 euro per mnd.en betalen onder protest,als je dan in je gelijk word gesteld ,krijg je in ieder geval je geld wat je betaald heb terug.En van een Incassobureau hoe je niet van te schrikken,gerechtsdeurwaarders is anders.(iedereen kan een Incassobureau beginnen)maar je moet wel contact met ze opnemen.Een rechtzaak zou ik nog even uitstellen ,dat kan je heel veel geld gaan kosten.Het beste is naar die garage terug te gaan en proberen iemand te spreken daar over die schade,of je het bedrag wat afgesproken was op papier te krijgen(voor je eigen administratie,of dat je het bedrag van de schade van je baas terug krijgt ,en daar wel een nota van nodig heb.De tussen persoon kan dit niet doen,zoals je aangeeft.De garage wel,dit heb ik zelf meegemaakt.De garagehouder gaf een veel groter bedrag op als dat de schade was aan de expert.Groetjes Janet