Hoelang duurt een uitgebreider onderzoek van de marechaussee bij de aanvraag van een schipholpas?

Mijn toekomstige werkgever heeft voor mij een schipholpas aangevraagd. Normaal duurt dat maximaal 2 weken.
Maar mijn vriend heeft in het verleden strafbare feiten gepleegd (hij werkte vroeger ook al als taxichauffeur en heeft toen spullen die iemand anders gestolen had doorverkocht, autoradio's en sigaretten, hij is daarvoor veroordeeld en heeft alles terug betaald, het is volgens mij niet heel erg strafbaar want hij heeft 3 jaar geleden wel gewoon een bewijs van goed gedrag gekregen voor werk als taxichauffeur)
Nu voert de marechaussee een uitgebreid onderzoek uit. Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang dat kan duren? Ik wacht nu al bijna 5 weken.
(Ps Ik ben zelf brandschoon, ik heb in mijn leven alleen weleens een snelheidsovertreding van minder dan 10 km gehad)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

Zelf werk ik op rdam airport en als er een aivd keuring was kon dat wel eens een flink aantal weken duren. Ga maar van zes a acht weken uit. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is heel erg afhankelijk van hoe druk het is bij de onderzoekende dienst ( in dit geval dus KMAR).

Onderzoek kan in principe in een dag helemaal afgerond zijn, maar als er nog veel ander werk op de plank ligt, dan kan de wachttijd zo veel langer zijn. Is dus ook niet zo dat er nu al 5 weken onderzoek naar jou en je directe contacten wordt gedaan.

Overigens is het strafbare feit dat je vriend heeft gepleegd, heling, wel degelijk heel erg strafbaar. Jij denkt er te lichtzinnig over.

Bij de VOG wordt er gekeken naar de relatie tussen het gepleegde feit en het toekomstige werk. Kennelijk vond men heling geen reden om een VOG voor het taxiwerk te weigeren, echter het zou zo maar kunnen dat je vriend bij een ander beroep geen VOG had gekregen.
AlphaLimaSierra