Mag ik mij inschrijving bij een woningbouw in een hele andere gemeente als dat ik nu woon?

Mijn ouders wonen in omgeving Alkmaar en ik in omgeving Rotterdam samen met mijn vriend. Nu loopt de relatie al even niet lekker, maar we hebben samen een kind - waardoor ik ervoor wil vechten. Maar mocht het nou zo zijn, dat het niet goed loopt - wil ik graag in de buurt van mijn ouders komen te wonen.

Mag ik mijzelf inschrijven bij de woningbouw in Alkmaar, om zo meer garantie te krijgen op een huisje wanneer het wel mis gaat in mijn relatie?

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K

Antwoorden (4)

Ja hoor dat mag best maar vaak worden mensen uit de gemeente eerder gekozen om een woning te krijgen maar inschrijven mag altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, je kan je overal in nl inschrijven voor een huis.
Je kan evt ook proberen bij een partculiere verhuurder maar vaak is dat duurder huren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat kan, je hebt een band met die gemeente dus de kans dat je een woning krijgt is aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als alleen je ouders er wonen heb je volgens de Sociale verhuurdes in Kennemerland, waar Alkmaar onder valt , geen binding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: vraagstelster heeft er zelf ook jaren gewoond en is maar 2 jaar weggeweest. Goede kans dat ze dan toch een maatschappelijke binding met de gemeente heeft!
Als haar ouders er later, zonder haar, waren gaan wonen, dan niet.
Je kunt je zeker wel inschrijven.
Je krijgt geen voorrang, want je hebt geen economische of maatschappelijke binding. Dat je ouders er wonen telt niet mee.
Ben je er zelf geboren of heb je er langere tijd gewoond? Dan telt dat misschien wel mee, maar dat kan ik niet vinden.
Je bent in hun ogen een Vestiger.
Alkmaar valt onder de regio Noord-Kennemerland.
Zie hieronder alles over hun huisvestingsbeleid.

https://www.svnk.nl/inschrijven/spelregels/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, Ja, ik heb hier vanaf mijn 12de tot 19de gewoond! Dus ik kom niet helemaal van buitenaf, gelukkig maar! Ik heb me al ingeschreven, alleen even nog betalen! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan het beste eens meevallen met die maatschappelijke binding! Zolang ben je dan niet weggeweest.
Succes!