Mag je een prijsvraag aan een buitenlander uitkeren?

Stel je organiseert een prijsvraag in Nederland. €500,- is de prijs. En dan doen er een hele hoop mensen mee waar je een winnaar uit kiest.

De winnaar die je uit kiest woont in België, mag je dan gewoon de prijs uitreiken? Hoe zit het dan met belastingen enzo? En als hij in een land buiten de EU woont, bijvoorbeeld de VS?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als je een prijsvraag organiseert, waarbij de deelnemers niets in hoeven te leggen, en het gaat b.v. om een kunstzinnige prestatie (wie schrijft het mooiste gedicht) en je kiest de winnaar op basis van prestatie, dan heb je niets met belastingen te maken. Wel is het zo, dat de winnaar bij een grote geldprijs te maken krijgt met b.v. vermogensrendementsheffing, maar dat is jouw probleem niet.

Als er sprake is van een kansspel, dan moet je een vergunning hebben, en die krijg je niet zomaar. Dat is een heel gedoe. Als de hoofdprijs 500 Euro is, dan moet jij kansspelbelasting betalen. Dat is 29%, en je keert de winnaar, ongeacht in welk land hij woont, 355 Euro uit.

Als je slim bent, dan maak je van de hoofdprijs 400 Euro. Want dan hoef je geen kansspelbelasting te betalen. (de grens voor kansspelbelasting ligt op 454 Euro). Hoe de winnaar dat verder regelt met de belastingdienst in zijn land, is jouw zorg niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"• bij een prijs van meer dan € 454 is het hele bedrag belast en moet door de organisator van de pool 29% hiervan voor kansspelbelasting ingehouden worden en afgedragen aan de Belastingdienst."
http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/1180 Hoeveel belasting moet ik betalen over gewonnen prijzen?
Een bedrag tot €454 is vrijgesteld van belastingheffing. Grotere bedragen zullen volledig belast worden tegen een belastingpercentage van 29 procent
http://financieel.infonu.nl/geld/73098-wanneer-is-een-spel-een-kansspel.html Kansspelbelasting
Op prijzen bij de Nederlandse lotto is kansspelbelasting van toepassing. Het tarief is per 1 januari 2006 verhoogd naar 29% voor prijzen boven de € 454. Zo ontvang je bijvoorbeeld bij een (bruto) prijs van € 1.000: € 710 netto. Prijzen van minder dan € 454 worden niet belast.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotto#Kansspelbelasting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar stel ik heb een prijsvraag, waarbij ik 400€ weg geef, maar om met de prijsvraag mee te doen moet je 1€ betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is er m.i. maar één ding zeker: jij hoeft geen dan kansspelbelasting in te houden. Maar ik denk dan toch echt dat je wèl een vergunning nodig hebt. Want stel nu eens dat er 800 mensen meedoen, en zij allemaal 1 Euro inleggen. Dan is het een kansspel waar jij ook nog 400 Euro aan overhoudt. De enige uitzondering zou kunnen zijn, dat het onmogelijk is om mee te doen met jouw prijsvraag zonder die 1 Euro. B.v. als je een inschrijfformulier nodig hebt om mee te doen (ik noem zomaar wat) dat jou ook 1 Euro kost. Maar die kans acht ik uiterst klein. Heb je serieuze plannen om zoiets ook werkelijk te gaan doen, neem dan contact op met het ministerie van Justitie. Gewoon mailen, en je plannen voorleggen. Zij kunnen je precies vertellen wat wel en niet mag, en wanneer je een vergunning nodig hebt. Je gemeente kan je ook helpen. Weten zij het daar niet, zullen ze je doorverwijzen. Succes!
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/contact-met-het-ministerie-van-veiligheid-en-justitie